Mercedes klasy G, nazywany również Gelandewagen, czyli potocznie „Gelenda”, to osobowo-terenowy samochód, który miał pierwotnie podołać służbie w armii. Zamysłem było zbudowanie lekkiego modelu terenowego, który podoła wojnie, oferując jednocześnie stosunkowo wysoki komfort i bezpieczeństwo. Zamówienia na klasę G spływały z armii różnych państw – m.in. ze Szwajcarii, Niemiec czy Norwegii, jeszcze zanim produkcja modelu ruszyła w 1979 roku.
Podczas premiery klasycznego Mercedesa klasy G zaprezentowano dwie wersje nadwozia – z zamkniętym oraz otwartym dachem. Pierwsza odsłona tego modelu otrzymała oznaczenie fabryczne W460. W 1981 roku przeprowadzona została pierwsza modernizacja modelu. Auto otrzymało nowoczesne silniki z wtryskami mechanicznymi Bosch, a także m.in. klimatyzację, czy wyciągarkę. Podczas kolejnej modernizacji w 1985 roku model mógł wykorzystywać również m.in. centralny zamek i obrotomierz. Od 1987 roku standardem było wspomaganie kierownicy.
Pierwsza klasyczna generacja Mercedesa klasy G była czystej krwi rasowym autem terenowym. Konstrukcja ramowa oraz wzmocniona sztywność osi oferowały wysoką odporność na naprężenia nadwozia powstające podczas jazdy w terenie przy zginaniu i skręcaniu na nierównościach. Oprócz tego układ napędowy wyposażono w skrzynię z reduktorem oraz mechanizmy różnicowe z ręcznymi blokadami na obu osiach. Zakładany komfort jazdy na drogach ubitych z zachowaniem wysokich właściwości w terenie osiągnięto dzięki zastąpieniu resorów piórowych sprężynami śrubowymi oraz stabilizatorem przedniej osi.
W 1992 roku pojawił się nowy użytkowy model klasy G – W461, który był oferowany do 2001 roku. Od tej pory możliwość zamówienia została ograniczona wyłącznie dla klientów rządowych i militarnych. Był on w sprzedaży przez pewien okres równolegle z drugą generacją cywilnej wersji osobowej – W463, którą przedstawiono światu w 1989 roku.
Mercedes W463 był łudząco podobny do pierwszej generacji, chociaż zmieniono nieco zderzaki, grill oraz reflektory. Jego charakterystyczny kształt został jednak zachowany. Wewnątrz auto zmieniło się dużo bardziej. Auto otrzymało nową deskę rozdzielczą, skórzaną tapicerkę, czy system ABS. Oprócz tego zamiast klasycznego, dołączanego napędu drugiej osi, zastosowano stały napęd na cztery koła z elektryczną blokadą mechanizmów różnicowych.
Mercedes klasy G W463 był oferowany od 1990 do 2018 roku. W tym czasie model przeszedł wiele zmian, które czyniły go coraz bardziej luksusowym oraz prestiżowym. W drugiej dekadzie XXI wieku model przeszedł spore modernizacje, uwzględniające potężne wersje AMG, jak wersja G 63 6x6. Nowe modele klasy G zachowały ogromne możliwości terenowe, jednak z czasem stały się po prostu luksusowymi SUV-ami. Dlatego właśnie klasyczne egzemplarze klasy G z dawnych lat cieszą się niesłabnącym powodzeniem zarówno wśród fanów niezłomnych terenówek, jak i modeli klasycznych.