Wystaw

Lancia - klasyczne samochody

Lancia została założona w 1906 roku w Turynie (Włochy) przez Vincenzo Lancia i jego przyjaciela Claudio Fogolina. Jest jedną z najbardziej innowacyjnych i prestiżowych marek w historii motoryzacji. Firma Lancia zasłynęła dzięki swojemu inżynieryjnemu kunsztowi, włoskiej elegancji projektowania, a także dzięki licznym sukcesom w sportach motorowych.

Reklama
Znajdź idealną oponę

Lancia – klasyczny włoski styl, innowacyjne rozwiązania i zamiłowanie do motorsportu

Lancia była pionierem w wielu dziedzinach, wprowadzając w 1913 roku pierwszy europejski pojazd z elektrycznym rozrusznikiem. Marka ta była również jednym z pierwszych producentów, który zastosował pięciobiegowe skrzynie biegów, samonośne nadwozia czy silniki V4 i V6, które zrewolucjonizowały branżę samochodową. Modele takie jak Fulvia czy legendarny Stratos nie tylko były niezwykle zaawansowane technicznie, lecz także odnosiły spektakularne sukcesy w rajdach i wyścigach samochodowych, przyczyniając się do rozwoju sportu motorowego na całym świecie.

Lancia – kolejne dekady działalności i przełomowe lata 60. z udziałem starszych modeli

Po śmierci założyciela marki Vincenzo Lancii, rządy w firmie przejął jego syn Gianni. Dzięki niemu firma zaczęła jeszcze intensywniej działać w świecie sportów motorowych. W latach 50. Lancia próbowała swoich sił w Mistrzostwach Świata Formuły 1, skoncentrowała się jednak na dostarczaniu silników i wycofała się z bezpośredniej rywalizacji, aby skupić się na rajdach.

W latach 60. XX wieku firma zaczęła napotykać trudności finansowe, co doprowadziło do przejęcia jej przez koncern Fiat w 1969 roku. Pod skrzydłami włoskiego giganta motoryzacyjnego, Lancia utrzymała swój innowacyjny charakter, wprowadzając do swojej oferty takie modele jak Beta, czy Thema.

Lancia nie zapomniała również o sportach motorowych. Dzięki takim pojazdom, jak Delta Integrale, Stratos, czy klasyczna Fulvia, marka zdołała wywalczyć wiele zwycięstw na trasach rajdowych. Dzięki bezkonkurencyjnym modelom, które brały udział w rywalizacji na odcinkach specjalnych, Lancia jest dziś jednym z czterech najbardziej utytułowanych zespołów w historii rajdowych mistrzostw świata.