Wystaw

Lancia - klasyczne samochody

Historia marki Lancia zaczyna się w 1906 roku, kiedy to Vincenzo Lancia i Claudio Fogolin założyli firmę Lancia & Cie. W 1908 roku przedsiębiorstwo zaprezentowało swój pierwszy model – samochód Lancia Alfa 12 HP. Jednakże prawdziwym przełomem okazał się model Theta, który zadebiutował w 1913 roku. Samochód ten był napędzany przez innowacyjny silnik czterocylindrowy silnik  uruchamiany elektrycznie i był jednym z pierwszych aut na świecie z elektrycznymi reflektorami.

Reklama
Znajdź idealną oponę

Luksusowe modele Lancia z dawnych lat

W latach 20. i 30. XX wieku Lancia była jednym z czołowych producentów luksusowych samochodów. W 1922 roku zadebiutował model Lambda, który był pierwszym samochodem z nadwoziem samonośnym. W 1931 roku firma zaprezentowała model Astura, który był dostępny w różnych wersjach nadwozia, m.in. jako sedan, coupé i kabriolet.

Po II wojnie światowej Lancia zaczęła koncentrować się na produkcji mniejszych i bardziej sportowych samochodów. W 1950 roku firma zaprezentowała model Aurelia, który był wyposażony w pierwszy na świecie silnik V6. Samochód ten występował w nadwoziu sedan, cabrio oraz fastback coupe.

Klasyczne samochody Lancia w rajdach samochodowych

W 1963 roku Lancia przedstawiła model Fulvia, który był niewielkim samochodem klasy średniej. Samochód ten był dostępny w różnych wersjach nadwozia, w tym jako coupé i kabriolet. W 1972 roku firma wprowadziła na rynek model Stratos, który był zaprojektowany specjalnie do rajdów samochodowych. Samochód ten zdobył wiele nagród i uznawany jest za jedno z najbardziej charakterystycznych aut w historii motoryzacji.

W 1979 roku Lancia zaprezentowała model Delta. W 1987 roku zaprezentowano wersję Integrale z napędem na 4 koła i mocniejszym silnikiem, która była jednym z najlepszych samochodów rajdowych w historii. W 1989 roku pojawiła się jeszcze mocniejsza wersja rozwijająca 200 KM. Topowa wersja Delta Integrale Evoluzione z 1991 roku generowała 210 KM i oferowałą w standardzie m.in. ABS. Wersja Evoluzione II z 1993 o mocy 215 KM miała nową sprężarkę, katalizator oraz wielopunktowy wtrysk paliwa. Lancia Delta Integrale zdobyła wiele tytułów mistrza świata i stał się symbolem włoskiej motoryzacji.

W latach 90. XX wieku Lancia zaczęła tracić na popularności, a w 2011 roku firma została przejęta przez koncern Fiat Chrysler Automobiles. W ostatnich latach Lancia skupia się głównie na produkcji samochodów dla rządu włoskiego, a jej modele nie są już dostępne na rynku europejskim.