Wystaw

Opel - klasyczne samochody

Opel to jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych w historii, której klasyki i starsze modele fascynują miłośników motoryzacji do dziś. Powstała już w 1862 r., jednak na początku nie produkowała samochodów, lecz… maszyny do szycia, a z czasem rowery. Co ciekawe, założyciel firmy, Adam Opel, nie dożył momentu, w którym jego firma zaprojektowała i wyprodukowała pierwszy samochód. Stało się to w 1899 r., ale wtedy firmą zarządzali już synowie założyciela. Historia Opla jest dość burzliwa, firma często zmieniała właścicieli. Obecnie należy do międzynarodowego koncernu Stellantis.

Reklama
Znajdź idealną oponę

Motoryzacyjna prehistoria, czyli najstarsze modele Opla

Pierwszy samochód Opla – Opel System Lutzmann – przypominał raczej furmankę niż dzisiejsze auta. Stał się jednak bazą do dalszych prac. Kolejne modele – 9PS, 10/12 PS i 4/8 PS przyniosły stopniowe ulepszenia silników i układów napędowych, a także poważne zmiany w designie. Pierwszym masowo produkowanym Oplem był model 4/12PS z lat 20. W 1929 r. firma przeszła pod władanie amerykańskiego koncernu GM. Efekty to uchodzące dziś za kultowe modele Olympia i Kadett, a także luksusowy Admiral z silnikiem o mocy 75 KM. Wybuch wojny przyniósł kompletną zmianę w organizacji produkcji – Opel produkował ciężarówki oraz inny asortyment na potrzeby przemysłu zbrojeniowego Niemiec.

Opel: Trudne początki, innowacje i klasyki motoryzacji

Modele Olympia i Admiral zostały ponownie wdrożone do produkcji po II wojnie światowej. Firma potrzebowała jednak sporo czasu, by otrząsnąć się z wojennych zniszczeń. W 1962 r. na rynek powrócił model Kadett w zmodernizowanej wersji. Jednakże nie był on pierwowzorem dla modelu GT; Opel GT był niezależnym modelem, mimo że dzielił wiele komponentów z Kadettem. Kolejne ważne modele w historii Opla to Manta i Ascona.

Pod koniec lat 70. na rynku zadebiutował zaawansowany technicznie model Senator. W kolejnej dekadzie światło dzienne ujrzała pierwsza generacja Corsy, nazywana oplowskim „autem dla ludu”. Jednocześnie zainwestowano w produkcję większych i bardziej komfortowych modeli jak Vectra, a także posiadających sportowe aspiracje modeli Omega i Calibra. W latach 90. Opel także wyprodukował kilka interesujących aut, których pierwsze generacje stopniowo zyskują dziś status klasyków. Ciekawostką designerską była, bazująca na Corsie, Tigra, a próbą wejścia na rynek pojazdów terenowych, dobrze przyjęta na europejskim rynku, Frontera. Modelem, który już dziś uważany jest za kolekcjonerski rarytas, był Opel Speedster zaprezentowany w 2000 roku – roadster, będący efektem kooperacji z brytyjskim Lotusem. Klasykiem w przyszłości może stać się ciekawie zaprojektowany stylistycznie Opel Adam z 2012 r.