Opel to jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych w historii, której klasyki i starsze modele fascynują miłośników motoryzacji do dziś. Powstała już w 1862 r., jednak na początku nie produkowała samochodów, lecz… maszyny do szycia, a z czasem rowery. Co ciekawe, założyciel firmy, Adam Opel, nie dożył momentu, w którym jego firma zaprojektowała i wyprodukowała pierwszy samochód. Stało się to w 1899 r., ale wtedy firmą zarządzali już synowie założyciela. Historia Opla jest dość burzliwa, firma często zmieniała właścicieli. Obecnie należy do międzynarodowego koncernu Stellantis.
Pierwszy samochód Opla – Opel System Lutzmann – przypominał raczej furmankę niż dzisiejsze auta. Stał się jednak bazą do dalszych prac. Kolejne modele – 9PS, 10/12 PS i 4/8 PS przyniosły stopniowe ulepszenia silników i układów napędowych, a także poważne zmiany w designie. Pierwszym masowo produkowanym Oplem był model 4/12PS z lat 20. W 1929 r. firma przeszła pod władanie amerykańskiego koncernu GM. Efekty to uchodzące dziś za kultowe modele Olympia i Kadett, a także luksusowy Admiral z silnikiem o mocy 75 KM. Wybuch wojny przyniósł kompletną zmianę w organizacji produkcji – Opel produkował ciężarówki oraz inny asortyment na potrzeby przemysłu zbrojeniowego Niemiec.
Modele Olympia i Admiral zostały ponownie wdrożone do produkcji po II wojnie światowej. Firma potrzebowała jednak sporo czasu, by otrząsnąć się z wojennych zniszczeń. W 1962 r. na rynek powrócił model Kadett w zmodernizowanej wersji. Jednakże nie był on pierwowzorem dla modelu GT; Opel GT był niezależnym modelem, mimo że dzielił wiele komponentów z Kadettem. Kolejne ważne modele w historii Opla to Manta i Ascona.
Pod koniec lat 70. na rynku zadebiutował zaawansowany technicznie model Senator. W kolejnej dekadzie światło dzienne ujrzała pierwsza generacja Corsy, nazywana oplowskim „autem dla ludu”. Jednocześnie zainwestowano w produkcję większych i bardziej komfortowych modeli jak Vectra, a także posiadających sportowe aspiracje modeli Omega i Calibra. W latach 90. Opel także wyprodukował kilka interesujących aut, których pierwsze generacje stopniowo zyskują dziś status klasyków. Ciekawostką designerską była, bazująca na Corsie, Tigra, a próbą wejścia na rynek pojazdów terenowych, dobrze przyjęta na europejskim rynku, Frontera. Modelem, który już dziś uważany jest za kolekcjonerski rarytas, był Opel Speedster zaprezentowany w 2000 roku – roadster, będący efektem kooperacji z brytyjskim Lotusem. Klasykiem w przyszłości może stać się ciekawie zaprojektowany stylistycznie Opel Adam z 2012 r.