Opel Astra, jeden z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych samochodów kompaktowych w historii. Zaskarbił sobie sympatię kierowców dzięki swoim zaletom, takim jak niezawodność, jakość wykonania oraz przystępna cena. Najbardziej klasyczna jest pierwsza generacja modelu, ale również późniejsze odsłony Astry w najciekawszych wersjach mogą z czasem pretendować do miana klasyka.
Pierwsza generacja Astry, zwana F, zadebiutowała na rynku w 1991 roku jako następca modelu Opel Kadett. Wprowadzenie Astry F miało na celu stworzenie nowoczesnego samochodu, który łączył oszczędność, komfort oraz atrakcyjny design. Pierwsza generacja była dostępna w różnych wersjach nadwoziowych, takich jak hatchback, sedan, kombi oraz kabriolet. W ofercie silnikowej Astry F znajdowały się jednostki benzynowe o pojemności od 1,4 do 2,0 litra oraz wysokoprężne silniki Diesla o pojemności 1,7 litra.
Jedną z najbardziej pożądanych wersji Astry F była odmiana GSI. GSI było odpowiedzią Opla na rosnące zainteresowanie sportowymi wersjami samochodów kompaktowych. Wersja GSI wyróżniała się sportowym zawieszeniem, bardziej dynamicznymi zewnętrznymi akcentami oraz wydajniejszym silnikiem. Głównym motorem napędowym GSI był 2,0-litrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy o mocy 150 KM, który zapewniał świetne osiągi i przyjemność z jazdy.
Druga generacja Astry, oznaczona jako G, wprowadzona została w 1998 roku. Astra G przyniosła liczne innowacje zarówno pod względem stylistyki, jak i technologii. Nowy model zachowywał kształt nadwozia swojego poprzednika, lecz wprowadzał nowocześniejszy wygląd, bardziej aerodynamiczną linię oraz lepiej dopracowane wnętrze. Astra G oferowała również nowe jednostki napędowe, zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne, o lepszej wydajności i niższym zużyciu paliwa. Wersje nadwoziowe obejmowały hatchbacka, sedana, kombi, kabriolet oraz 3-drzwiowe coupe.
W przypadku drugiej generacji Astry sportowa wersja otrzymała oznaczenie OPC. 2-litrowy czterocylindrowy silnik o mocy 160 KM, stanowił serce Astry OPC, zapewniając dobre osiągi. Oprócz wydajniejszego silnika, Astra OPC oferowała również sportowe zawieszenie, usportowione fotele oraz unikalne elementy stylizacji zewnętrznej i wewnętrznej. Ponadto, w drugiej generacji sportowej Astry wykorzystano także ulepszone hamulce oraz systemy wspomagania jazdy, co przekładało się na lepszą kontrolę nad pojazdem i większe bezpieczeństwo na drodze. W 2002 roku klasyczna Astra OPC została przemianowana na wersję z turbo, która zapewniała moc aż 200 KM.
W 2000 roku Opel wprowadził do swojej oferty Astry G wersję Coupe Bertone. Współpraca z włoskim projektantem Bertone zaowocowała powstaniem 3-drzwiowego coupe o wyjątkowym, sportowym wyglądzie, które szybko zyskało popularność wśród miłośników motoryzacji. Oprócz unikalnej stylistyki, Astra Coupe Bertone była dostępna z różnymi silnikami, w tym również z 2,0-litrowym turbodoładowanym silnikiem o mocy 192 KM, który sprawiał, że samochód stawał się jeszcze bardziej atrakcyjny dla fanów sportowej jazdy.
Trzecia generacja Astry, oznaczona jako H, pojawiła się na rynku w 2004 roku. Astra H była ewolucją poprzedniej generacji, oferując większy komfort oraz nowocześniejsze technologie, takie jak system nawigacji satelitarnej czy adaptacyjne reflektory AFL. Wyróżnikiem Astry H był również bardziej dynamiczny design, który podkreślał charakter auta.
Wersje GSI oraz Bertone to niewątpliwie dwie najbardziej charakterystyczne i pamiętne odmiany klasycznych samochodów Opel Astra z dawnych lat. Obie wersje wzbudzały dużo emocji oraz były dowodem na to, że kompaktowe samochody mogą łączyć w sobie praktyczność i codzienną użyteczność z dynamiczną jazdą oraz sportowym charakterem. Zarówno Astra F GSI, jak i Astra G w wersji OPC lub Bertone przyczyniły się do ugruntowania pozycji Astry jako jednego z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych samochodów kompaktowych na rynku.