Honda to japońska marka motoryzacyjna, poza samochodami produkująca także znane na całym świecie motocykle oraz silniki do łodzi i innego typu urządzeń. Firma została założona w 1948 roku, ale już wcześniej, od 1946 roku, Honda zaczęła produkcję motocykli. Produkcję samochodów rozpoczęła w latach 60. XX wieku. Dobra koniunktura rynkowa i skuteczny marketing spowodowały, że już niedługo później marka stała się znana na całym świecie. Dziś starsze modele z pierwszych dekad działalności motoryzacyjnej sekcji Hondy uchodzą za wyjątkowe klasyki.
Pierwszym samochodem wyprodukowanym przez przedsiębiorstwo należące do Sōichirō Hondy był model T360. Był to mały pojazd dostawczy, wyposażony w niewielki silnik o pojemności 0,4 litra i mocy 30 KM. Samochód ten zadebiutował w 1963 r. Pasją założyciela firmy były samochody sportowe. Model S500, który zadebiutował kilka miesięcy po T360, był dwumiejscowym roadsterem, wyróżniającym się za sprawą designu, acz wyposażonym w wysokoobrotowy silnik gaźnikowy o mocy 44,91 KM (45 PS). Auto przetarło szlaki dla kolejnych projektów Hondy, które szybko zaczęły być oferowane także poza Japonią. Nieco bardziej przypominającym samochody konkurencji od strony technicznej, był model S800 z 1965 r. W latach 60. Honda rozpoczęła swoją przygodę z Formułą 1, co zapewniło marce globalny rozgłos i popularność.
Pierwszy komercyjny sukces Hondy w zakresie produkcji samochodów jest związany z debiutem I generacji modelu Civic, w 1972 r. To kompaktowe auto imponowało jakością wykonania i niskim spalaniem, przez co dobrze wpasowało się w czas kryzysu paliwowego za oceanem. W USA jeszcze lepiej sprzedawał się jednak nieco większy model – Accord, który zadebiutował 4 lata po Civicu.
Przedsiębiorstwo nie zrezygnowało także z chęci rozwoju w zakresie samochodów sportowych. W 1978 r. zadebiutował model Prelude, czyli dwudrzwiowe coupe z nadwoziem samonośnym. Dziś dobrze utrzymane, zabytkowe egzemplarze tego auta są szczególnie cenione przez kolekcjonerów.
Sukcesy sprzedażowe aut tworzonych dla przysłowiowych „zwykłych ludzi” dostarczyły firmie środki na inwestycje w ambitne projekty. W 1985 r. powstał model Legend, samochód klasy wyższej. W 1987 r. wprowadzono kolejną wersję sportowej Hondy Prelude, naszpikowaną nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi. Zwieńczeniem kunsztu technicznego i designerskiego Hondy był model NSX, produkowany od początku lat 90. Było to sportowe auto Hondy z silnikiem umieszczonym centralnie za kierowcą.