Wystaw

BMW - klasyczne samochody

BMW (Bayerische Motoren Werke AG) jest jednym z najbardziej cenionych i rozpoznawanych producentów samochodów. Od czasu założenia marki w 1916 roku, BMW zdobyło renomę producenta sportowych i luksusowych modeli o wysokiej jakości. Na początku XX wieku firma zajmowała się produkcją silników lotniczych dla niemieckiej armii podczas I wojny światowej. Po wojnie producent skupił się na produkcji motocykli. W 1923 roku zaprezentowano publiczności pierwszy motocykl – legendarny model BMW R32. Wykorzystywał on silnik o pojemności 494 cm3.

Reklama
Zamów części samochodowe z rabatem

Pierwsze samochody BMW

W 1928 roku, po przejęciu firmy Dixi produkującej małe samochody, BMW kontynuowało produkcję modelu Dixi 3/15. Od 1929 roku powstało pierwsze auto z logo BMW, które również nazwano 3/15. BMW 3/15, podobnie jak Dixi, było budowane na brytyjskiej licencji Austina Seven. Pierwszym „prawdziwym” BMW był model 3/20, który w 1932 roku zastąpił 3/15. W latach 30. BMW stało się znane jako producent samochodów sportowych i luksusowych. W 1936 roku firma wprowadziła na rynek model 328, który był jednym z najbardziej atrakcyjnych modeli sportowych swojej ery. Model ten wygrywał liczne wyścigi, min. Mille Miglia w 1940 roku i stał się symbolem niemieckiego designu i inżynierii. Kolejnym klasycznym modelem z lat 30. był przedstawiony w 1937 roku model 327, który był luksusowym samochodem typu grand tourer z silnikiem sześciocylindrowym.

Powojenne modele BMW

W latach 40. BMW skupiło się na produkcji silników lotniczych dla niemieckiej armii podczas II wojny światowej. Pierwszym powojennym modelem było BMW 501 produkowane od 1952 roku. BMW 501 to luksusowy samochód z sześciocylindrowym silnikiem i nieco awangardowym designem. Dostępne od 1954 roku BMW 502 to natomiast pierwszy model seryjnie wyposażony w aluminiowy silnik V8. Kształt nadwozia tych modeli sprawił, że otrzymały one przydomek Barockengel – niem. barokowy anioł. Lata 50. przyniosły również model BMW Isetta – mikrosamochód wytwarzany od 1955 roku, którego licencję zakupiono w 1954 roku od włoskiej firmy Iso.

Sukcesy klasycznych aut BMW z lat 60.

W 1962 roku zakończono produkcję Isetty. W latach 60. BMW skupiło się na produkcji samochodów luksusowych i sportowych. Pomimo pewnych trudności udało się w 1962 roku wprowadzić model Nowej Klasy (Neuen Klasse) – BMW 1500. Wraz z wersjami 1800 i 2000 BMW Nowej Klasy osiągnęły spory sukces, który spotęgowały dodatkowo wygrane w wyścigach. Marka powróciła na dobre w 1966 roku, wraz z przedstawieniem modeli Zero Dwa – 1602, 1802 oraz 2002/2002tii. Modele 02 były popularnymi samochodami sportowymi, które były dostępne w różnych wariantach, w tym jako coupe, sedan i kabriolet. W 1968 roku BMW wprowadziło na rynek model 2500, który był luksusowym autem z sześciocylindrowym silnikiem.

Eberhard von Kuenheim nadaje kierunek rozwoju kolejnych modeli

W latach 70. BMW kontynuowało rozwój swojej linii samochodów sportowych i luksusowych, wprowadzając na rynek modele Serii 3, Serii 5 oraz Serii 7. W 1970 przewodniczącym zarządu został Eberhard von Kuenheim, który piastował to stanowisko do 1993 roku. Pierwsze BMW serii 5 zadebiutowało w 1972 roku. Oznaczeniem pierwszej generacji tego klasycznego modelu jest symbol E12. BMW Serii 3 pojawiło się nieco później, bo w 1975 roku. Model stał się jednym z najbardziej popularnych aut w historii marki. Seria 3 występowała w różnych wersjach i od początku miała znakomite właściwości jezdne, co zapewniło jej pozycję lidera w swojej klasie. Pierwszą generację tego klasycznego modelu BMW oznaczono symbolem E21. W 1975 roku BMW wprowadziło na rynek również Serię 6 – samochód sportowy oznaczony symbolem E24. W 1977 roku w gamie BMW pojawił się najbardziej luksusowy model – Seria 7, której pierwszą generację oznaczono symbolem E23. W latach 80. BMW kontynuowało rozwój swoich modeli luksusowych i sportowych, wprowadzając na rynek kolejne generacje aut. W Serii 5 wprowadzono w 1981 roku generację E28, którą w 1988 roku zastąpiła Seria 5 E34. Klasyczny model Serii 3 zastąpiło w 1982 roku BMW E30. Druga odsłona Serii 7 to natomiast BMW E32 z 1986 roku. W 1982 roku BMW wprowadziło na rynek Serię 6 w wersji 635CSi. Model ten był dostępny jako coupe lub kabriolet. Stał się on jednym z najbardziej pożądanych i cenionych klasycznych modeli BMW.

Klasyczne auta BMW u schyłku XX wieku

W latach 90. BMW kontynuowało rozwój swoich modeli wprowadzonych do oferty w latach 70. Na rynek wprowadzono modele: Serię 3 E36, Serię 5 E39 i Serię 7 E38. Na przełomie lat 80. i 90. w ofercie BMW pojawił się także nowy klasyczny model – Seria 8. BMW 850i to luksusowy sportowy samochód, który został wyposażony w potężny, 5-litrowy silnik V12. Auto dostępne jako coupe lub kabriolet stało się jednym z najbardziej ekskluzywnych modeli marki. Klasyczne BMW Serii 8 otrzymało kod fabryczny E31. Od 1992 roku zaczęły pojawiać się również inne wersje silnikowe BMW 8. W latach 90. BMW stało się także producentem samochodów z napędem na cztery koła. W 1999 roku wprowadzono do oferty model X5, który był pierwszym SUV-em bawarskiej marki. W XXI wieku BMW w dalszym ciągu rozwija poszczególne serie swoich modeli. Nowe generacje stają się coraz bardziej nowoczesne, ale klasyczne modele jak m.in. 328 z lat 30., modele 02 z lat 60., model 635CSi z lat 80. czy Seria 8 z lat 90. w dalszym ciągu są pożądane przez kolekcjonerów i pasjonatów klasycznej motoryzacji.