Wystaw

BMW Seria 5 - klasyczne samochody

Pierwsze klasyczne BMW serii 5 zadebiutowało w 1972 roku. Model oznaczony kodem E12 wyznaczył ścieżkę, którą seria 5 podąża do dziś. Samochód od początku był eleganckim sedanem klasy wyższej, który bardziej niż na komfort jazdy jest ukierunkowany na osiągi. Oczywiście nie można było odmówić mu wygody, ale to właśnie wyjątkowe właściwości jezdne są tym, co wyróżnia BMW serii 5 na tle innych, bardziej spokojnych i stonowanych sedanów klasy wyższej.

BMW Seria 5 - generacje (4)
Reklama
Znajdź idealną oponę

Klasyczne BMW serii 5 E12 – początek nowej ery w BMW

BMW serii 5 E12 to jeden z najważniejszych modeli w historii marki. Auto było oferowane do 1981 roku na rynkach Europy, Japonii oraz Ameryki. Samochód był następnie jeszcze przez trzy lata produkowany na mniejszą skalę w RPA. Seria 5 o oznaczeniu E12 zapoczątkowała nową gamę modelową, do której wkrótce dołączyły serie 3 oraz 7. Ich linia jest kontynuowana do dziś i stanowi podstawę międzynarodowego sukcesu marki BMW.

Wprowadzenie do oferty marki BMW serii 5 E12 w latach 70. kontynuowało tradycję sportowych sedanów z Bawarii. Auto od samego początku przyciągało wielu klientów. Pierwsza generacja sprzedała się w prawie 700 tys. sztuk. W 1976 roku przeprowadzono lifting modelu, który przyniósł zmiany w wyglądzie pasa przedniego oraz tylnych reflektorów.

Klasyczne BMW E12 było dostępne z silnikami 4-cylindrowymi w wersjach 518, 520 oraz 520i. Jednak to sześciocylindrowe jednostki zapewniły mu prawdziwie sportowe osiągi. Ich moc zaczynała się od 167 KM w wersji 525 i osiągała nawet 215 KM w odmianie M535i, która była protoplastą dzisiejszego BMW M5.

BMW 5 E28 – godny następca pierwszej klasycznej serii 5

W 1981 roku pojawił się kolejny model BMW serii 5 oznaczony symbolem E28. Ta generacja produkowana do 1988 roku odniosła jeszcze większy sukces. Auto było oferowane na rynkach: europejskim, japońskim, amerykańskim, a także południowoafrykańskim. Model E28 zachował pewne podobieństwa do swojego poprzednika, ale był zarazem dużo bardziej nowoczesny i lżejszy – nawet o 90 kg w zależności od wersji.

W kokpicie BMW E28 pojawiło się dużo więcej elektroniki, w tym m.in. system informujący o zbliżającym się serwisie. Elektronika obliczała odległość przed kolejnym przeglądem na podstawie stylu jazdy – kierowcy o „cięższej nodze” szybciej otrzymywali informację o konieczności stawienia się w serwisie. Nowocześniejsze rozwiązania pojawiły się nie tylko w kokpicie klasycznego BMW serii 5, ale również pod maską, jak m.in. elektronicznie sterowane wtryski Bosch L-Jetronic.

BMW E34 – ostatnia klasyczna 5 XX wieku

Kolejna seria 5, oznaczona jako E34, powstawała w latach 1987-1995 i również wprowadziła sporo zmian. Od tej pory samochód występował nie tylko w nadwoziu sedan, ale również jako kombi. Klasyczna seria 5 trzeciej generacji była uznawana za wyjątkowo bezpieczny model – auto cechowało się solidną konstrukcją nadwozia o dużo wyższej sztywności niż w serii 5 E28. Ponadto samochód wykorzystywał ABS i oferował wyjątkowo wysoką skuteczność hamowania wśród konkurencyjnych modeli z tego okresu.

Do rynków, na których oferowano serię 5, dołączyła wraz z tą generacją Tajlandia. Łącznie powstało ponad 1,3 mln egzemplarzy klasycznej serii 5 E34. Wraz z kolejną generacją – E39, która wprowadziła serię 5 w XXI wiek, zmieniło się całkiem sporo. Samochód zyskał bardziej nowoczesny wygląd – zrezygnowano m.in. z charakterystycznych, podwójnych okrągłych świateł na rzecz jednoczęściowych reflektorów. Dzięki zadbanym egzemplarzom serii 5 z dawnych lat zachowała się jednak historia, która pokazuje, w jaki sposób samochód osiągnął swój dzisiejszy prestiżowy status.