Wystaw

Skoda - klasyczne samochody

Skoda to najbardziej znana na świecie czeska marka motoryzacyjna. Jej początki związane są z działalnością zakładów pod kierownictwem Emila Skody, który – co ciekawe – nie dożył chwili produkcji pierwszego samochodu. Klasyczne stare modele czeskiej marki dziś cieszą się uznaniem na rynku kolekcjonerskim. Wiele z nich Skoda opracowała niezależnie, inne były efektem współpracy z zagranicznymi koncernami. Od 1991 r. Skoda należy do grupy Volkswagena.

Reklama
Zamów części samochodowe z rabatem

Dwie firmy łączą siły – początki marki Skoda i starsze modele

Wspomniany zakład metalurgiczny Skody wyprodukował pierwszy samochód w 1924 r. Był to wytwarzany na hiszpańskiej licencji model 25/100. Wcześniej w Czechach funkcjonował inny producent pojazdów – firma Laurin & Klement. Już w 1905 r. zaprezentował on swój pierwszy automobil – Voiturette A. W kolejnych latach powstały nowe wersje – Voiturette B, C oraz S. Firma wytwarzała nie tylko auta osobowe, ale i użytkowe, w tym autobusy. Świetnie rozwijająca się firma miała przed sobą świetlaną przyszłość, lecz nagle jej zakład produkcyjny zniszczył pożar. Właściciele – panowie Laurin & Klement zmuszeni byli poszukać nowego inwestora. Firmę przejęła raczkująca na rynku motoryzacyjnym, ale silna finansowo, Skoda.

Klasyczne modele samochodów Skoda

Pierwszym autem będącym efektem połączenia sił dwóch firm była Skoda 860, debiutująca w 1929 r. Rok później zaprezentowano samochód dla odbiorcy masowego – model 420 Popular. Przy jego produkcji po raz pierwszy wykorzystano linię montażową. Jeszcze przed II wojną światową zaprezentowano kolejne wersje modelu Popular, a także luksusową limuzynę Superb.

Tuż po wojnie, w 1946 r. przejęte przez państwo zakłady Skody zaczęły produkować modele 1101 i 1102, bazujące na przedwojennych konstrukcjach. Wznowiono także produkcję modelu Superb i opracowano luksusowy, opancerzony model VOS. W 1952 r. powstaje opracowana już w nowej rzeczywistości Skoda 1200, chwilę później przemianowana na 1201. W kolejnych latach do nabywców trafia kilkadziesiąt tysięcy tych pojazdów, poszukiwanych dziś na rynku klasyków. Jeszcze w latach 50. z taśm montażowych zaczęły zjeżdżać modele Spartak (440), kabriolet Felicia oraz Octavia.

Zmiany polityczne i nowy właściciel Skody

W latach 60. Skoda rozpoczęła masową produkcję, doprowadzając do zmotoryzowania kraju. Powstają modele 100/110, 105, 120 i 130. Są to typowe rodzinne sedany i coupe. W 1981 r. zadebiutował sportowy model Rapid. Przełomem okazał się jednak zaprezentowany w 1988 r. model Favorit – niewielki hatchback znacznie bardziej nowoczesny niż dotychczasowe konstrukcje. Zmiany polityczne, prowadzące do rozpadu Czechosłowacji spowodowały prywatyzację zakładów Skody. Właścicielem marki w 1991 r. został Volkswagen. Modele produkowane w latach 90. i później są oparte na inżynierii niemieckiego koncernu.