Skoda to najbardziej znana na świecie czeska marka motoryzacyjna. Jej początki związane są z działalnością zakładów pod kierownictwem Emila Skody, który – co ciekawe – nie dożył chwili produkcji pierwszego samochodu. Klasyczne stare modele czeskiej marki dziś cieszą się uznaniem na rynku kolekcjonerskim. Wiele z nich Skoda opracowała niezależnie, inne były efektem współpracy z zagranicznymi koncernami. Od 1991 r. Skoda należy do grupy Volkswagena.
Wspomniany zakład metalurgiczny Skody wyprodukował pierwszy samochód w 1924 r. Był to wytwarzany na hiszpańskiej licencji model 25/100. Wcześniej w Czechach funkcjonował inny producent pojazdów – firma Laurin & Klement. Już w 1905 r. zaprezentował on swój pierwszy automobil – Voiturette A. W kolejnych latach powstały nowe wersje – Voiturette B, C oraz S. Firma wytwarzała nie tylko auta osobowe, ale i użytkowe, w tym autobusy. Świetnie rozwijająca się firma miała przed sobą świetlaną przyszłość, lecz nagle jej zakład produkcyjny zniszczył pożar. Właściciele – panowie Laurin & Klement zmuszeni byli poszukać nowego inwestora. Firmę przejęła raczkująca na rynku motoryzacyjnym, ale silna finansowo, Skoda.
Pierwszym autem będącym efektem połączenia sił dwóch firm była Skoda 860, debiutująca w 1929 r. Rok później zaprezentowano samochód dla odbiorcy masowego – model 420 Popular. Przy jego produkcji po raz pierwszy wykorzystano linię montażową. Jeszcze przed II wojną światową zaprezentowano kolejne wersje modelu Popular, a także luksusową limuzynę Superb.
Tuż po wojnie, w 1946 r. przejęte przez państwo zakłady Skody zaczęły produkować modele 1101 i 1102, bazujące na przedwojennych konstrukcjach. Wznowiono także produkcję modelu Superb i opracowano luksusowy, opancerzony model VOS. W 1952 r. powstaje opracowana już w nowej rzeczywistości Skoda 1200, chwilę później przemianowana na 1201. W kolejnych latach do nabywców trafia kilkadziesiąt tysięcy tych pojazdów, poszukiwanych dziś na rynku klasyków. Jeszcze w latach 50. z taśm montażowych zaczęły zjeżdżać modele Spartak (440), kabriolet Felicia oraz Octavia.
W latach 60. Skoda rozpoczęła masową produkcję, doprowadzając do zmotoryzowania kraju. Powstają modele 100/110, 105, 120 i 130. Są to typowe rodzinne sedany i coupe. W 1981 r. zadebiutował sportowy model Rapid. Przełomem okazał się jednak zaprezentowany w 1988 r. model Favorit – niewielki hatchback znacznie bardziej nowoczesny niż dotychczasowe konstrukcje. Zmiany polityczne, prowadzące do rozpadu Czechosłowacji spowodowały prywatyzację zakładów Skody. Właścicielem marki w 1991 r. został Volkswagen. Modele produkowane w latach 90. i później są oparte na inżynierii niemieckiego koncernu.