Skoda 105 to samochód kompaktowy, należący do rodziny modeli 742. Ten czechosłowacki pojazd produkowany był w latach 1976-1988 w różnych wersjach, różniących się między sobą wyposażeniem. Skoda 105 w bazowej wersji była skierowana dla klientów z mniej zasobnym portfelem. Podstawowa wersja wyposażeniowa nie posiadała nawet opuszczanych tylnych szyb.
Skoda 105 występowała także w bardziej luksusowych wersjach, które nierzadko kosztowały dwukrotnie więcej, niż standardowy wariant. Pojazd zaprezentowany został podczas targów w Brnie w 1976 roku i już po kilku miesiącach trafił do seryjnej produkcji. Skodę 105 można było zobaczyć na drogach większości państw byłego bloku wschodniego. W Polsce nawet najuboższa wersja traktowana była jako pojazd dla osób należących do wyższej klasy średniej. Obecnie stara Skoda 105 jest poszukiwanym pojazdem wśród fanów klasycznej motoryzacji z ZSRR.
Skoda 105 nie była czymś zupełnie nowym, jeżeli chodzi o gamę pojazdów tego czechosłowackiego producenta. Podobnie, jak w przypadku innych modeli, silnik wciąż pozostał z tyłu pojazdu. Skoda 105 została bardzo pozytywnie przyjęta przez konsumentów. Traktowana była jako dobry model rozwojowy poprzednich propozycji tego producenta.
Samochód otrzymał nowe wnętrze wraz z deską rozdzielczą i samozwijające się pasy bezpieczeństwa montowane przy przednich fotelach. W Skodzie 105 występował silnik o pojemności 1.0 l i mocy 45 KM. Była to czterocylindrowa jednostka, która mogła rozpędzić ten pojazd do 130 km/h. Przyśpieszenie do 100 km/h wynosiło natomiast 23 s.
Pojazd dzięki swojej niewygórowanej cenie szybko zyskał dużą popularność nie tylko w państwach ZSRR, lecz także w takich krajach jak Wielka Brytania, Grecja czy kraje Beneluksu, mimo niezbyt nowoczesnych rozwiązań technicznych.
Przez 12 lat produkcji nastąpiło kilka modernizacji tego modelu. Największą z nich był facelifting z 1983 roku, kiedy to zastosowano nowe lampy tylne (zespolone) i odświeżone reflektory przednie. Ponadto producent zdecydował się nieco zmienić rozstaw osi. Zabieg ten spowodował, że Skoda 105 prowadziła się o wiele lepiej. Jako ciekawostkę warto dodać, że na terenie Czechosłowacji Skoda 105 oferowana była w wersji SP, która była wariacją na temat pojazdu kompaktowego z dostawczym.
W 1984 roku model przeszedł drobne modernizacje, obejmujące wprowadzenie kierunkowskazów bocznych na błotnikach i zastosowanie otworów wentylujących tarcze hamulcowe. Skoda 105 sprzedała się łącznie w ponad 840 tys. egzemplarzy.