Wystaw

Moskwicz - klasyczne samochody

Moskwicz to marka założona w 1930 roku w Moskwie, która była wówczas stolicą Związku Radzieckiego. Początkowo przedsiębiorstwo trudniło się wytwarzaniem modeli wojskowych oraz dostawczych. Pierwsze modele osobowe pojawiły się na przełomie lat 40. i 50. Samochody Moskwicz produkowano do 2001 roku, firma została zlikwidowana w 2010 roku.

Reklama
Zamów części samochodowe z rabatem

Samochody Moskwicz – symbol radzieckiej motoryzacji

Pierwszym samochodem osobowym wytwarzanym pod marką Moskwicz był model 400-420, który był kopią modelu Opel Kadett stworzoną z pomocą Niemiec w ramach reparacji wojennych. Oznaczenie 400 odnosiło się do odmiany silnikowej – 1074 cm3 o mocy 23 KM, natomiast 420 oznaczało wersję nadwozia. Model wykorzystywał 4-drzwiowe nadwozie samonośne, wyposażano go m.in. w zawieszenie typu Dubonnet oraz hamulce hydrauliczne. W 1954 roku zastąpiła go wersja 401-420, której silnik generował 26 KM. Odmiana 400-420A wykorzystywała nadwozie cabrio.

Kolejny Moskwicz z 1956 roku – 402, zapoczątkował drugą generację modeli marki. Zastosowano w nim silnik o pojemności 1,3-litra o mocy 35 KM oraz trzybiegową skrzynię. W 1958 roku stary Moskwicz 402 został zastąpiony modelem 407, który wykorzystywał jednostkę 1,4-litra o mocy 45 KM oraz manualną skrzynię czterobiegową. W 1964 roku wprowadzono model Moskwicz 408, który otrzymał bardziej nowoczesne nadwozie oraz silnik o mocy 50 KM. W 1967 roku pojawił się model 412, który był rozwinięciem poprzedniego 408. Zastosowano w nim silnik 1,5-litra wzorowany na konstrukcji BMW. Produkcję Moskwicza 412 zakończono w 1975 roku.

Kolejne modele Moskwicz z lat 70. i 80.

W 1976 roku pojawiła się nowa rodzina modeli Moskwicz – 2138/2140. Wersja 2138 wykorzystywała silnik o pojemności 1,4-litra o mocy 50 KM, w wersji 2140 zastosowano jednostkę 1,5-litra generującą 75 KM. Moskwicze tej serii wytwarzano do 1988 roku z niewielkimi zmianami stylistycznymi. Auto wprowadzone do oferty w 1986 roku – 2141 Aleko – rozpoczęło ostatnią generację modeli Moskwicz.

Cechowały się one wyjątkowo niskim jak na ówczesne radzieckie samochody współczynnikiem oporu powietrza – 0,34. Auto powstało także w wersji 2141 KR stworzonej w 1989 roku specjalnie na potrzeby startów w wyścigach grupy B. W 1998 roku Moskwicz 2141 Aleko przeszedł facelifting, a jego nazwę zmieniono na Swiatogor.

Produkcję wszystkich modeli zakończono w 2001 roku, co było wywołane brakiem popytu. Marka Moskwicz ogłosiła w 2006 roku bankructwo. Obecnie Moskwicz stał się symbolem radzieckiej motoryzacji – samochody tej marki symbolizują trwałość i prostą konstrukcję, która wciąż jest doceniana przez miłośników dawnej motoryzacji.