Marka Seat powstała w 1950 roku z inicjatywy Hiszpańskiego Narodowego Instytutu Przemysłu, sześciu banków oraz włoskiej marki Fiat. Modele Seat z dawnych lat cechują się wyjątkową stylistyką, która pozwoliła niektórym z nich osiągnąć status kultowych. W efekcie stary Seat może być unikalnym klasykiem, który jest doceniany przez koneserów dawnej motoryzacji.
Pierwszym samochodem hiszpańskiej marki był Seat 1400, który powstał na licencji Fiata. Ten czterodrzwiowy rodzinny sedan był montowany z gotowych zestawów przesyłanych z Włoch. Jego produkcja odbywała się w fabryce w Barcelonie w latach 1953-1963. W 1957 roku do oferty dołączył kolejny samochód – Seat 600, który również powstawał na włoskiej licencji – jego produkcja trwała do 1973 roku.
Seat 600 był samochodem dwudrzwiowym. Kilka lat po rozpoczęciu produkcji wprowadzono również model 800, który wykorzystywał czterodrzwiowe nadwozie typu fastback. W latach 1964-1973 na włoskiej licencji produkowano także Seata 850. W 1965 roku marka rozpoczęła eksport swoich samochodów na rynki zagraniczne. W 1975 roku uruchomiono w Martorell Centrum Techniczne Seat. Stare modele marki to nie tylko auta produkowane na włoskiej licencji. W 1975 roku pojawił się pierwszy w pełni autorski Seat 1200 Sport, stworzony w nowo otwartym wówczas Centrum Technicznym.
W 1980 roku włosi odsprzedali Narodowemu Instytutowi Przemysłu Hiszpanii swoje udziały w marce Seat. W efekcie firma stała się w pełni hiszpańskim producentem samochodów. W 1982 roku rozpoczęto współpracę z koncernem Volkswagen AG, który w 1986 roku zakupił większościowy pakiet akcji i przejął kontrolę nad firmą. W 1990 roku niemiecki koncern przejął 99% udziałów. W tym samym roku zrezygnowano również z pełnej nazwy – Sociedad Española de Automóviles de Turismo – i z jej pierwszych liter stworzono nazwę Seat.
W 1991 roku powstał pierwszy Seat stworzony we współpracy z niemcami – Toledo. Z czasem do oferty trafiały kolejne samochody jak m.in. Seat Cordoba wprowadzony w 1993 roku. W 2002 roku marka w pełni dołączyła do Grupy Volkswagena. Stworzony w połowie XX wieku Seat wypuścił znacznie więcej modeli – jak m.in. Malaga czy Fura. Dlatego niektóre stare samochody Seata są dziś uznawane za pełnoprawne klasyki, które wciąż są w stanie wzbudzić zachwyt wśród miłośników dawnej motoryzacji.