Wystaw

Toyota - klasyczne samochody

Historia marki Toyota, założonej przez Kiichiro Toyodę sięga 1937 r. Na początku przedsiębiorstwo nie zajmowało się jednak produkcją pojazdów a… tkanin. Sakichi Toyoda, ojciec Kiichiro, założył wcześniej firmę Toyoda Loom Works produkującą maszyny do tkania. Motoryzacyjny dział firmy, założony przez Kiichiro, wzorował się na doświadczeniach wyniesionych z podróży do Europy i Stanów Zjednoczonych. Intensywny rozwój Toyoty w zakresie produkcji pojazdów nastąpił dopiero po II wojnie światowej. Marka szybko zbudowała swoją renomę innowacyjnego producenta niezawodnych samochodów, zwłaszcza takich klasycznych modeli jak Corolla czy Land Cruiser.

Reklama
Zamów części samochodowe z rabatem

Toyota – marka, która zmotoryzowała Japonię

Pierwsze samochody Toyoty, które z dzisiejszego punktu widzenia należy postrzegać jako niebywałe klasyki, powstały w latach 40. i 50. Toyota SA zjeżdżająca z taśm produkcyjnych od 1947 r. była stworzonym na wzór ówczesnych aut europejskich rodzinnym sedanem. Z założenia miała być przystępnym cenowo samochodem, który zmotoryzuje Japonię. Jednak przed SA, Toyota wprowadziła model AA w 1936 roku. Ani SA, ani jej następca, model Crown, wprowadzony na rynek w 1955 r., nie spełniły pokładanych w nich oczekiwań. Sukcesem okazał się za to terenowy model Land Cruiser, który w początkowej fazie swojego rozwoju wzorowany był na amerykańskich Jeepach, ale z czasem ewoluował w inny, bardziej wyrafinowany kierunek.

Starsze modele Toyoty z lat 60. i 70.

Zabytkowe egzemplarze pierwszych generacji Land Cruiserów są dziś rarytasem dla kolekcjonerów. Podobnie jest z modelem Corolla, który ujrzał światło dzienne w roku 1966. Dzięki temu pojazdowi, Toyota osiągnęła pierwotny cel zmotoryzowania Japonii. Już w dwa lata po premierze auta sprzedawało się ponad 100 tys. egzemplarzy Corolli… miesięcznie. Na koniec lat 60., na rynku pojawiła się Toyota Carina oraz miejski Starlet. Toyota była już wówczas ogromnym przedsiębiorstwem, rozpoczynającym międzynarodową ekspansję. Przykładem modelu, który święcił triumfy poza Japonią, był wprowadzony już w 1957 roku popularny w Stanach Zjednoczonych kompaktowy sedan Corona.

Wielka ofensywa modelowa Toyoty w latach 80. i 90.

Ośmielona pierwszymi sukcesami w Stanach Zjednoczonych, Toyota postanowiła zaprojektować dużego i przestronnego sedana, wpisującego się w gusta tamtejszych klientów. Model Camry spełnił pokładane w nim oczekiwania. Podobnie jak jeszcze odważniejsze propozycje marki, a mianowicie sportowe modele Supra i Celica. Model Celica zadebiutował w 1970 r., a Supra w 1978 r., jednak dopiero kolejne generacje tych pojazdów można było określić mianem aut o sportowym wyglądzie i osiągach. O miano największego sukcesu Toyoty w latach 90. z pewnością może walczyć 1. generacja hybrydowego samochodu Prius. Dziś egzemplarze z pierwszych lat produkcji tego auta określane są już mianem klasyków.