Wystaw

Mazda - klasyczne samochody

Mazda to jedna z czołowych marek samochodowych, wywodząca się z Japonii. Jej bogata historia sięga początków XX wieku – firma została założona w 1920 roku przez Jujiro Matsude pod nazwą Toyo Cork Kogyo Co. Ltd. Siedziba przedsiębiorstwa mieściła się w Hiroszimie. W trakcie II wojny światowej zajmowała się produkcją elementów do maszyn i broni.

Reklama
Znajdź idealną oponę

Mazda – początek historii firmy

Za pierwszy pełnoprawny samochód Mazdy można uznać model R360, który został wprowadzony na rynek w 1960 roku. Był to pojazd typu „kei car”, który okazał się dużym sukcesem na japońskim rynku. Jednak to dopiero wydarzenia mające miejsce w późniejszych latach miały zdefiniować i ukształtować całą firmę. Mniej więcej w połowie lat 60. przedsiębiorstwo nabyło licencję do produkcji silników rotacyjnych konstrukcji Felixa Wankla.

Silniki rotacyjne – punkt zwrotny w historii Mazdy w latach 60.

Dzięki dostępowi do nowych technologii jednostek napędowych, marka Mazda poczyniła duże postępy w dziedzinie konstruowania samochodów osobowych. Doskonałym przykładem jest model Cosmo Sport 110S, który został zaprezentowany w 1967 roku. Był to pierwszy produkowany seryjnie samochód z silnikiem Wankla. Dzięki temu innowacyjnemu rozwiązaniu auto zdobyło uznanie zarówno wśród konsumentów, jak i ekspertów z całej branży motoryzacyjnej. Model ten jest dziś uważany za klasyk. Mazda kontynuowała pracę nad udoskonalaniem technologii silników rotacyjnych, co zaowocowało wprowadzeniem na rynek kolejnych modeli, w tym m.in. RX-7, którego premiera odbyła się w 1978 roku.

Dalszy rozwój marki Mazda w latach 80.

Mazda nie ograniczała się jednak wyłącznie do silników Wankla. W latach 80. XX wieku firma rozszerzyła swoją ofertę o modele uznawane obecnie za zabytkowe takie jak 323 czy 626, które zdobyły uznanie na całym świecie, w tym w Europie i Ameryce Północnej. Kolejnym „kamieniem milowym” w historii Mazdy był rok 1989, kiedy to zaprezentowano model MX-5, znany również jako „Miata”. Ten niewielki roadster, dzięki swoim światowym sprzedażom, stał się najpopularniejszym pojazdem tego typu w historii. Obecnie model ten jest niezwykle doceniany wśród kolekcjonerów i pasjonatów klasycznej motoryzacji.