Wystaw

Mazda MX-5

Mazda MX-5 to klasyczny dwuosobowy roadster, który na rynku pojawił się w 1989 roku. Wersja na rynek amerykański otrzymała nazwę Miata. W Europie auto pojawiło się w 1990 roku. Dzięki osiągnięciu niemal idealnie równomiernemu rozkładowi masy przód/tył auto zapewniało wyjątkowe prowadzenie umożliwiające łatwą kontrolę samochodu, również w poślizgu nadsterownym. W efekcie samochód zyskał status kultowego modelu, który zdobył wielu fanów na całym świecie.

Znaleźliśmy 9 ogłoszeń
Mazda MX-5 1999
Mazda MX-5 - 1999
Marki 186 000 KM
28 500 zł
Mazda MX-5 Cabrio 1994
Mazda MX-5 Cabrio - 1994
Kostrzyn 222 000 KM
37 000 zł
Mazda MX-5 1996
Mazda MX-5 - 1996
Katowice 217 000 KM
32 900 zł
Reklama
Znajdź idealną oponę
Mazda MX-5 - legenda

Początkowo model był oferowany na japońskim rynku pod nazwą Eunos Roadster. Mazda, podobnie jak inni producenci z Kraju Kwitnącej Wiśni, chciała stworzyć osobną markę aut luksusowych i sportowych. Mazda MX-5 od pierwszej generacji jest projektowana według filozofii Jinba ittai, co w wolnym tłumaczeniu oznacza „jedność konia i jeźdźca”.

Mazda MX-5 Cabrio 1995
Mazda MX-5 Cabrio - 1995
Katowice 215 000 KM
34 900 zł
Mazda MX-5 NB 2000
Mazda MX-5 NB - 2000
Łódź 96 630 KM
23 500 zł
Mazda MX-5 Miata 1991
Mazda MX-5 Miata - 1991
Wodzisław Śląski 145 000 KM
39 999 zł
Mazda MX-5 Cabrio 1992
Mazda MX-5 Cabrio - 1992
Szczecin 147 337 KM
26 500 zł
Mazda MX-5 Cabrio 1992
Mazda MX-5 Cabrio - 1992
Żyrardów 170 000 KM
Oferta archiwalna
Mazda MX-5 1999
Mazda MX-5 - 1999
Wiązowna 52 200 KM
33 900 zł

Klasyczna Mazda MX-5 – jedność z kierowcą

Aby samochód spełnił oczekiwania projektantów, należało spełnić pięć kluczowych założeń: auto miało być maksymalnie lekkie i kompaktowe, przy zachowaniu światowych standardów bezpieczeństwa; Kokpit ma być zwarty i oferować dwa miejsca; Rozkład masy 50/50 uzyskany dzięki silnikowi umieszczonemu pomiędzy przednią osią a kierowcą; Koła zamocowane na wahaczach lub niezależnym zawieszeniu dla maksymalnej wydajności oraz stabilności dynamicznej; Silnik sztywno połączony z dyferencjałem dla wyostrzenia czułości pedału gazu.

Pod maską klasycznej Mazdy MX-5 z 1990 roku umieszczono jednostkę o pojemności 1,6 litra i mocy 117 KM. Od 1994 roku zaczęto stosować większy silnik –1.8 litra, o mocy 133 KM, od 1996 roku moc wynosiła 135 KM. Tańsza wersja 1.6 pozostała na niektórych rynkach, ale ograniczono jej moc do 90 KM. Design samochodu wykorzystywał opływowe kształty, które pozwoliły osiągnąć współczynnik oporu powietrza 0,38. Charakterystyczną cechą samochodu były również unoszone reflektory.

Pierwsza Mazda Miata doczekała się kilku edycji limitowanych jak np. wersja British Racing Green z kremowym wnętrzem z 1991 roku lub odmiana 1500 LE 1993 roku. Model 1500 LE wyróżniał się m.in. czerwoną skórzaną tapicerką, tempomatem, czy dodatkami wizualnymi. Wszystkie egzemplarze tej wersji powstały w kolorze czarnym.

Klasyczna Mazda Miata – roadster idealny

W 1998 roku wprowadzono Miatę drugiej generacji. Wraz z nią pojawiły się nowe, mocniejsze silniki. Zmienił się także nieco design modelu. Samochód zachował swoje wyjątkowe kształty, ale m.in. zrezygnowano z otwieranych świateł. Efektem modernizacji był jeszcze niższy współczynnik oporu niż w poprzedniku – 0,36.

Silniki zachowały pojemność 1.8 litra, ale zwiększono stopień sprężania, co osiągnięto m.in. za sprawą nieco wypukłych tłoków. Nowa jednostka oferowała moc 144 KM. W 1999 roku przygotowano specjalną wersję na 10-lecie produkcji MX-5. Odmiana 10th Anniversary Model zapewniała unikalne na tamte czasy wyposażenie jak np. 6-biegowa przekładania. Dodanie dodatkowego biegu skróciło przełożenia, co zapewniło lepsze przyspieszenie. Samochód stał się jednak cięższy, przez co spadła nieco jego prędkość maksymalna.

W 2001 roku przeprowadzono facelifting drugiej generacji modelu. Ta wersja otrzymała nazwę Mazda MX-5 NBFL. Zmiany objęły wygląd zewnętrzny oraz elementy wnętrza, jak np. zegary, które otrzymały białe tarcze oraz czerwoną numerację. Samochód stawał się coraz bardziej sportowy i nowoczesny. Z czasem pojawiały się kolejne generacje, a model cieszy się powodzeniem do dzisiaj. Jednak to generacje MX-5 z dawnych lat najlepiej oddają ducha klasycznych roadsterów, w których pomiędzy kierowcą a samochodem nie stała elektronika.