Wystaw

Trabant - klasyczne samochody

Stary Trabant jest swoistym symbolem wschodnioniemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. To właśnie z tym samochodem wiele osób najbardziej kojarzy NRD. Produkowany od 1955 roku przez VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau, stał się ikoną za żelazną kurtyną – wszystko za sprawą prostoty i wysokiej dostępności. Pomimo skromnych początków i nieskomplikowanego designu, stare modele Trabanta zyskały status klasyka i do dziś dla wielu ludzi są pewnego rodzaju symbolem.

Trabant - modele (2)
Reklama
Zamów części samochodowe z rabatem

Trabant – samochody, które zmotoryzowały cały blok wschodni

Pierwszy model, który śmiało możemy nazywać Trabantem, jest AWZ P50. Premiera tego samochodu miała miejsce w 1957 roku. Charakterystyczna nazwa została nadana na cześć pierwszego radzieckiego satelity. W języku niemieckim rosyjski sputnik to właśnie trabant.

Samochody wyjeżdżające z fabryki miały dość niezwykłe rozwiązania – karoseria modeli Trabanta była wykonana z duroplastu. Jest to rodzaj lekkiego i zarazem odpornego na korozję tworzywa sztucznego, wzmocnionego włóknem tekstylnym. Chociaż materiał ten był dość innowacyjny, stare Trabanty produkowane na przestrzeni kolejnych dziesięcioleci były krytykowane za niską wydajność jednostek napędowych, wykorzystywanie archaicznej technologii i dużą emisję spalin.

Trabant – stary poradziecki symbol techniki, który nie przetrwał próby czasu

Upadek muru berlińskiego w 1989 roku oraz zjednoczenie Niemiec zapoczątkowały koniec epoki Trabanta. Przestarzała technologia i niskie standardy emisji spalin sprawiły, że samochód ten nie mógł konkurować z nowoczesnymi konstrukcjami z Zachodu. Ostatni model Trabanta opuścił fabrykę w 1991 roku, symbolizując tym samym koniec pewnej ery w historii motoryzacji.

Pomimo zakończenia produkcji, samochody Trabant nadal mają wielu entuzjastów i są swoistą częścią dziedzictwa kulturowego. Co roku odbywają się zloty miłośników marki, a samochody te są chętnie kolekcjonowane i restaurowane przez zagorzałych pasjonatów klasycznej motoryzacji. Trabant stał się również obiektem zainteresowania historyków i kulturoznawców jako symbol społeczno-ekonomicznych realiów życia za żelazną kurtyną.