Wystaw

Fiat - klasyczne samochody

Historia marki Fiat rozpoczęła się w 1899 roku, kiedy to grupa inwestorów pod kierownictwem Giovanniego Agnellego utworzyła Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili Torino, czyli spółkę akcyjną Fiat. W tym samym roku pojawił się pierwszy model włoskiej marki – Fiat 3 1/2 HP.

Reklama
Znajdź idealną oponę

Innowacyjne rozwiązania stosowane w klasycznych Fiatach z początku XX wieku

W kolejnych latach marka Fiat szybko się rozwijała, zdobywając uznanie klientów na całym świecie. W 1903 roku powstał Model 16-20 HP, który był pierwszym samochodem produkowanym w dużej ilości. Zastosowano w nim nowatorskie rozwiązania jak m.in. czterostopniowa skrzynia biegów czy układ chłodzenia zasilany pompą. 

W 1919 roku powstał Model 501, który był pierwszym Fiatem produkowanym po I Wojnie Światowej. Od 1921 roku oferowano sportowe wersje oznaczone jako S oraz SS. Klasyczny Fiat 501 rozwijał moc 23 KM. Wersja S oferowała 27 KM, natomiast Fiat 501 SS zapewniał 30 KM.

W latach 30. Fiat kontynuował produkcję samochodów dla mas i wprowadzał na rynek modele, które oferowały nowoczesne rozwiązania technologiczne. W 1932 roku powstał Model 508 Balilla, który stał się jednym z najbardziej znanych modeli marki Fiat. Był on produkowany na licencji w Polsce, w Państwowych Zakładach Inżynierii jako Polski Fiat 508.

Klasyczne Fiaty po II WŚ

W czasie II wojny światowej Fiat przestawił swoją produkcję na cele militarnie, produkując samochody ciężarowe, amfibie i wozy pancerne. Po wojnie Fiat wrócił do produkcji samochodów osobowych, wprowadzając na rynek wiele nowych modeli.

W latach 50. Fiat stworzył jeden z najbardziej rozpoznawanych i kultowych modeli swojej historii. W 1957 roku powstał stary Fiat 500, który był samochodem klasy mikro i stał się jednym z najbardziej popularnych klasycznych Fiatów. Dwa lata wcześniej wprowadzono do oferty model Fiat 600. Ten model, podobnie jak 500, był samochodem kompaktowym z silnikiem z tyłu. Nieco większa „sześćsetka” miała czterocylindrowe silniki chłodzone powietrzem, co odróżniało je od dwucylindrowych jednostek stosowanych w modelu 500. Lata 50. to również okres mocnej ekspansji firmy, która otwierała kolejne fabryki za granicami Włoch.

W latach 60. marka pracowała nad rozwojem technologii wtrysku paliwa. Starano się przede wszystkim uzyskać wyższą moc oraz oszczędniejsze spalanie. Wśród klasycznych modeli Fiata, które zostały wprowadzone do oferty, warto wyróżnić Fiata 124 Spider. Ten sportowy kabriolet był produkowany do lat 80. Przez niemal 20 lat produkcji powstało łącznie około 200 tysięcy egzemplarzy tego modelu. Lata 60. przyniosły również Fiata 850, który powstawał w trzech wersjach nadwoziowych – oprócz standardowej wersji osobowej występował również jako coupe oraz 850 Spider z otwieranym dachem. Wyprodukowano ponad 2 miliony sztuk klasycznego Fiata 850.

Kolejne marki dołączają do koncernu Fiata

W 1969 roku koncern Fiat stał się właścicielem marek Lancia oraz Ferrari. Lata 70. były okresem przemian i rozwoju. W 1978 roku Fiat wszedł w spółkę z francuskim PSA – firmy zajęły się wspólnie produkcją aut dostawczych. Rok później powstał holding Fiat S.p.A., który obejmował marki: Fiat, Abarth, Autobianchi, Lancia oraz Ferrari. Wśród najbardziej kultowych modeli Fiata wprowadzonych do oferty w latach 70. można wymienić m.in. X1/9 – dwumiejscowe auto w nadwoziu targa.

W 1980 roku rozpoczęto produkcję starego Fiata Panda. Nadwozie tego modelu zostało zaprojektowane przez Giorgetto Giugiaro, którego zadaniem było zrobić to tak, aby produkcja każdego elementu i podzespołu była możliwie najtańsza. Mimo to model Panda powstał w kilku wersjach, wykorzystujących silniki o mocy od 30 do 50 KM. W 1983 roku opracowano wersję Cross Country z napędem 4x4. W latach 80. do koncernu Fiata dołączyły kolejne marki – Iveco oraz Alfa Romeo.

W latach 90. Fiat przejął kolejną legendarną markę – Maserati. W późniejszym czasie została ona zrzeszona przez koncern Fiat w jednej grupie wraz z Ferrari. W 1993 roku powstał kompaktowy Fiat Punto. Firma wprowadzała  w latach 90. także modele Coupe oraz Barchetta, które dzięki swojemu wyjątkowemu designowi mają szansę stać się za jakiś czas pełnoprawnymi klasykami.