Wystaw

Citroen - klasyczne samochody

Pierwszy samochód marki Citroen ujrzał światło dzienne w 1919 r., stając się prekursorem przyszłych klasyków tej marki. Wcześniej jego założyciel, Andre Citroen parał się innymi zajęciami. Był m.in. twórcą kół zębatych z zazębieniem daszkowym, które przyniosły mu popularność i środki na inwestycje. Do właśnie do owych kół, na które patent – co ciekawe młody inżynier nabył w Polsce – nawiązuje do dziś logo Citroena. Założyciel francuskiej marki samochodowej był wizjonerem, który planował produkcję pojazdów, które miałyby stać się starszymi modelami, już na początku XX wieku, co jednak nie udało się z powodu historycznych zawirowań.

Reklama
Zamów części samochodowe z rabatem

Dzieje Citroena: Początki kultowej marki

Debiutanckie auto marki Citroen – Typ A, posiadało czterocylindrowy silnik o mocy 18 KM. Jego następca, Typ B, kontynuował koncepcję poprzednika, wprowadzając pewne ulepszenia. Kolejny model, Typ C – 5CV, był skierowany głównie do kobiet i młodych kierowców. Pomimo pewnych ograniczeń technicznych, stał się hitem sprzedażowym.

W latach 30. Citroen zaczął produkować technicznie zaawansowane samochody na europejskim poziomie. Modele C4 i C6 wyróżniały się cichą pracą silnika i nowoczesnym wyposażeniem. Jednak ich nowatorskie rozwiązania nie znalazły odpowiedniego odzewu wśród konsumentów, co sprawiło, że ich sprzedaż była niska. Dzisiaj te modele uchodzą za klasyki.

Citroen w erze powojennej – od 2CV do innowacyjnego DS

Jeden z najbardziej charakterystycznych samochodów w historii Citroena – model 2CV, został zaprojektowany jeszcze przed wybuchem II wojny światowej. Jego produkcja ruszyła pełną parą w 1949 r. Z założenia był to prosty i tani samochód przeznaczony do przewozu czterech osób z bagażem. Misja zmotoryzowania Francji zakończyła się sukcesem dzięki temu modelowi. Produkcję zakończono w 1990 r.

Citroen DS i inne klasyki

Osiągnięcie sukcesu przez 2CV, potocznie nazywany „Brzydkim Kaczątkiem”, zachęciło Citroena do stworzenia bardziej zaawansowanego technicznie samochodu. W momencie premiery w 1955 r. Citroen DS wyróżniał się na tle konkurencji dzięki wielu innowacjom, w tym hydropneumatycznemu zawieszeniu, które stało się znakiem rozpoznawczym marki. Modele GS i CX również posiadały to unikalne zawieszenie.

W latach 80. Citroen wprowadził na rynek model BX, który dzięki swojemu niepowtarzalnemu designowi zyskał wielu zwolenników. Jednocześnie marka oferowała także bardziej konserwatywne stylistycznie modele, takie jak ZX, Xantia czy Saxo. Lata 90. przyniosły debiut kompaktowego modelu Xsara oraz jego odmiany rodzinnego minivana – Xsara Picasso.