Marka Ferrari jest znana na całym świecie z produkcji supersamochodów. Jej kolejne modele bardzo szybko stają się klasykami, m.in. dlatego, że produkowanych jest niewiele egzemplarzy. Stare roczniki pojazdów Ferrari potrafią osiągać zawrotne ceny na aukcjach. Historia tej wyjątkowej marki rozpoczęła się w 1938 roku. Przez długi czas było to przedsiębiorstwo rodzinne. Dziś należy w większości do koncernu Stellantis.
Egzemplarze Ferrari z pierwszych lat produkcji byłyby kolekcjonerskimi unikatami, niestety nie zachowały się do dziś. Historia marki od samego początku związana jest ze sportem. Taki też był pierwszy samochód firmy założonej przez Enzo Ferrariego, byłego kierowcę rajdowego i konstruktora. W 1947 r. zaprezentowano światu Ferrari 125 S z półtoralitrowym, widlastym silnikiem dwunastocylindrowym. Samochód niemal od razu odniósł sukces w Grand Prix. Egzemplarze pierwszego modelu posłużyły jako dawcy części do kolejnej produkcji – Ferrari 159 S. Model ten otworzył marce wrota do Formuły 1.
Pierwszym modelem Ferrari, dostępnym w powszechnej sprzedaży był model 166 Inter, debiutujący w 1948 r. Zachowywał on sportowy charakter, łącząc go z komfortem podróżowania po cywilnych drogach. W latach 50. Ferrari skoncentrowało się na tworzeniu innowacyjnych aut sportowych. Model 500 zapewnił marce pierwszy triumf w Formule 1. W kolejnej dekadzie powstało więcej aut tworzonych dla klientów indywidualnych jak Ferrari 250 GTO, 365 czy Daytona. Pierwszym autem Ferrari z silnikiem umieszczonym centralnie był model Dino z 1968 r.
Właściwie każde zachowane Ferrari z tych dwóch dekad ma dziś oszałamiającą wartość. Produkowane w małych seriach modele takie jak GT4, Testarossa F90, 400/412, Mondial, 348 czy F40 ustanawiały kolejne rekordy w zakresie parametrów mocy i wydajności. Współpraca ze studiem stylistycznym Pininfarina była gwarancją otrzymywania kolejnych nagród za design.
W latach 90. i 00. Ferrari przeżyło prawdziwy rozkwit. W dziewiątej dekadzie na rynek trafiły modele, które zyskały już status legendarnych – FX, 456, F50 czy 360 Modena. W kolejnym dziesięcioleciu włoska marka chętnie nawiązywała w swoich nowych modelach do własnej historii oraz klasycznych już aut z dawnych czasów. Było tak np. w przypadku modelu Enzo oraz 575M Maranello (Superamerica). Wielkim komercyjnym sukcesem Ferrari okazały się modele California z 2008 r. oraz 458 Italia z 2009.