Ferrari 348 to jedna z ikon motoryzacji lat 90., która powstawała w fabryce Ferrari w latach 1989-1995. 348 to model, który zastąpił legendarne Ferrari 328, wprowadzając znaczące modernizacje w stylistyce, technologii i osiągach, które pozwoliły Ferrari na utrzymanie pozycji lidera w segmencie samochodów sportowych.
Podobnie jak w przypadku innych modeli marki, design 348 został stworzony przez Pininfarinę. Nawiązanie do modelu Testarossa jest nie do przeoczenia, zwłaszcza boczne wloty powietrza, które stały się charakterystycznym elementem designu Ferrari z tamtego okresu. Jednak 348 miało swój własny, unikalny styl, który łączył agresywne i dynamiczne sportowe linie.
Pod maską Ferrari 348 krył się 3,4-litrowy silnik V8, który generował 300 KM mocy i był połączony z pięciobiegową skrzynią manualną zamontowaną poprzecznie. Ta decyzja miała na celu poprawę równowagi i zachowania się samochodu na drodze. Początkowo model 348 był dostępny jako TB (Coupe) i TS (Targa), a w 1993 roku wprowadzono wersję Spider. Łącznie wyprodukowano około 8800 egzemplarzy 348, co czyni go dość rzadkim na rynku samochodów zabytkowych.
Model wykorzystywał klasyczne dziedzictwo Ferrari, ale wprowadzał też markę w nowoczesność. Wszystkie egzemplarze były wyposażane w ABS, komputer pokładowy i kontrolę trakcji. Produkcja Ferrari 348 zakończyła się w 1995 roku, kiedy to zostało zastąpione przez Ferrari F355. Ferrari 348 to ważny rozdział w historii Ferrari, symbolizujący przejście do nowej ery technologicznej i stylistycznej. Pomimo początkowych trudności, 348 zyskało uznanie i z czasem stało się cenionym modelem wśród kolekcjonerów i entuzjastów Ferrari.
Wyróżniając się wśród innych samochodów lat 90. swoim wyrazistym stylem i wyjątkowymi osiągami, klasyczne Ferrari 348 przyczyniło się do ewolucji marki i utrzymania jej statusu jako jednej z najbardziej prestiżowych marek samochodów sportowych na świecie. Dzisiaj, 348 jest postrzegane jako samochód o wyjątkowej wartości historycznej, będąc jednym z ostatnich „analogowych” samochodów sportowych, zanim nowoczesne technologie, takie jak sterowanie trakcją i skomplikowane systemy elektroniczne, zaczęły dominować w branży.