Łada to najważniejsza rosyjska marka samochodowa. Jest częścią koncernu AwtoWAZ. Koncern wytwarza pojazdy od lat 60. XX w. pod różnymi markami. Pod marką Łada produkowano najczęściej samochody na eksport. Dziś dobrze zachowane Łady są samochodami zabytkowymi, podobnie jak ich odpowiedniki z rynku rosyjskiego, oznaczane jako WAZ. Łady wyróżniają się prostotą konstrukcyjną, ale i odpornością na srogie warunki atmosferyczne krajów wschodu.
Związek Radziecki był państwem zacofanym pod względem motoryzacji w stosunku do krajów Europy Zachodniej. Chcąc zwiększyć poziom zmotoryzowania społeczeństwa, zrezygnowano zatem z własnych konstrukcji, opierając się na zakupie licencji na produkcję włoskiego Fiata 124. Cztery lata później, w 1970 r. rozpoczęto produkcję Łady 2101, na lokalnym rynku nazywanej WAZ 2101 Żiguli. Tak długi czas potrzebny był na budowę fabryki oraz zmiany w projekcie samochodu, dostosowujące go do warunków atmosferycznych i jakości dróg w krajach Związku Radzieckiego.
Pierwszy samochód Łady produkowano przez 18 lat, w międzyczasie wprowadzając liczne modyfikacje techniczne. Powstawały także wersje specjalne, takie jak Łada 1500 – luksusowa wersja modelu będąca dziś kolekcjonerskim unikatem. Inne znane wersje pierwszego samochodu Łady to 2104 (kombi), 2105, 2106 i 2107.
W latach 90. firma Lada wprowadziła na rynek nowy model - Nivę. Był to samochód terenowy, który został zaprojektowany we współpracy z W 1977 r. do produkcji wprowadzono samochód terenowy Łada Niva. Pojazd ten jako pierwszy model AwtoWAZ nie bazował bezpośrednio na zakupionej licencji, lecz był efektem prac lokalnych konstruktorów. Ascetycznie wyposażona Łada Niva imponowała sprawnością w terenie i odpornością na trudne warunki.
Wyraźną zmianę w stylistyce rosyjskich pojazdów przyniósł model Łada Samara z 1984 r. Auto nie tylko wyglądało znacznie lepiej od konserwatywnych poprzedników, ale było także znacznie bardziej nowoczesne techniczne. Aspirowało nawet do konkurowania z pojazdami z Europy Zachodniej. Niestety dużym problemem Samary okazała się jakość produkcji, skutkująca wysoką awaryjnością. Mimo to auto produkowano aż do roku 2013.
Innymi samochodami marki Łada, które dziś uchodzą już za klasyki były: model 110 – formalny następca Samary, Łada Nadieżda – stworzony na bazie Nivy minivan oraz Łada Oka – miejski samochód z końca lat 80. W latach 90. AwtoWAZ zaprezentował niewielkiego hatchbacka – Ładę Kalinę, a w pierwszej dekadzie nowego wieku Ładę Priorę. Najnowszymi modelami Łady są inspirowane pojazdami Renault, Granta i Vesta.