Lada 2103 była produkowana przez radziecką firmę AvtoVAZ. Model 2103 jest częścią linii Żiguli, które były pierwszymi samochodami masowej produkcji w Związku Radzieckim. Model 2103 wprowadzono do produkcji w 1972 roku jako bardziej luksusową wersję wcześniejszego modelu 2101.
Samochód ten był wzorowany na Fiacie 124, ale w przeciwieństwie do swojego włoskiego odpowiednika, 2103 był lepiej przystosowany do trudnych warunków panujących na radzieckich drogach. Wyposażona w czterocylindrowy silnik o pojemności 1,5 litra Lada 2103 oferowała osiągi dopasowane do swojego czasu i warunków użytkowania.
Lada 2103 odznaczała się solidną konstrukcją i wyglądem typowym dla samochodów z ZSRR. Z zaokrąglonymi reflektorami, chromowanymi detalami i wygodnym wnętrzem, 2103 była uważana za jeden z najbardziej atrakcyjnych samochodów radzieckich.
Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów Lada 2103 było jej zawieszenie, które doskonale radziło sobie z nierównościami radzieckich dróg. Mimo skromnej mocy silnika samochód ten był bardzo wytrzymały i mógł jeździć w trudnych warunkach, co przyczyniło się do jego popularności.
Lada 2103 była produkowana aż do 1984 roku, jednak jej wpływ na radziecką i późniejszą rosyjską motoryzację jest niezaprzeczalny. Przez lata stała się symbolem radzieckiego przemysłu samochodowego.