Wystaw

Volvo - klasyczne samochody

Ten szwedzki producent samochodów zmotoryzował Skandynawię. Historia marki Volvo sięga 1927 r., kiedy to światło dzienne ujrzał model o nazwie ÖV4, potocznie nazywany później Jakobem. Już w latach 30., pierwsze modele produkowane przez Volvo, które są dziś uważane za klasyki, zdobyły popularność w Szwecji. Wówczas marka rozpoczęła eksport samochodów poza granice kraju. Auta Volvo były projektowane w taki sposób, by poradzić sobie w trudnym skandynawskim klimacie, w którym często zawodziły inne europejskie produkcje. Z czasem marka zbudowała swoją tożsamość producenta komfortowych i bezpiecznych samochodów, z których wiele starszych modeli stało się ikonami motoryzacji.

Reklama
Znajdź idealną oponę

Starsze modele marki Volvo – szwedzkie klasyki

Międzynarodowa ekspansja nastąpiła dopiero po wojnie. Rozpoczął ją niewielki, kompaktowy model Volvo PV444. Choć samochód nie miał nowoczesnego nadwozia, imponował komfortem jazdy i niezawodnością, przez co został dobrze przyjęty na rynku Stanów Zjednoczonych. Zdecydowanie bardziej nowoczesny design reprezentował jeden z następców hitowego PV, zaprezentowany w 1957 r. model 120 Amazon. Był to jedno z pierwszych aut, które wprowadziły trzypunktowe pasy bezpieczeństwa jako standard, ale nie był pierwszym na świecie z takim wyposażeniem. Sukces za oceanem spowodował intensywny rozwój Volvo, które rozpoczęło budowę zakładów poza Szwecją już wcześniej niż w latach 60. Jedną z nich ulokowano w Szwecji, drugą w Kanadzie, a trzecią w Belgii. W tej samej dekadzie zaprezentowano światu Volvo 144, naszpikowane nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi.

Klasyki Volvo z lat 70. i 80.

Na początku siódmej dekady XX w. włodarze Volvo wiedzieli już, że dalsze inwestowanie w zwiększanie bezpieczeństwa samochodów jest właściwą strategią. Powołano w tym celu specjalny instytut. Efektami jego prac były takie modele jak Volvo 240 oraz 260, czyli samochody tworzone z myślą o masowym odbiorcy, lecz wyróżniające się wysokim poziomem bezpieczeństwa. Aspiracje marki do klasy premium zdradzały z kolei modele z serii 300 i 400, produkowane w latach 70. i 80. W tych dekadach Volvo podejmowało wiele bardziej lub mniej udanych kooperacji z innymi producentami pojazdów, które mocno rzutowały na przyszłość marki.

Ostatnie Volvo dawnej ery

Do dziś na rynku klasycznych samochodów najbardziej szanowane są modele o wyraźnie zarysowanych, geometrycznych rysach. Dobrze utrzymane Volvo 850 czy 940 z początku lat 90. uchodzi za kolekcjonerski rarytas. W późniejszych latach szwedzka marka przeprowadziła prawdziwą rewolucję stylistyczną, dostosowując wygląd swoich pojazdów do europejskich, aktualnych trendów. W 1999 r. oddział samochodowy Volvo został zakupiony przez koncern Ford, a dekadę później sprzedany chińskiemu holdingowi Geely.