Volvo P1800 to usportowiony samochód 2+2, zaprezentowany w 1961 roku. Za jego opracowanie odpowiada Pelle Petterson, ceniony szwedzki projektant jachtów i żeglarz, zdobywca dwóch medali olimpijskich. Nad projektem czuwało włoskie studio Frua. Volvo P1800 produkowane było do 1973 roku. Pierwszy prototyp tego modelu powstał w 1957 roku.
Volvo P1800 już od samego początku trafiało w gusta bardziej wymagających klientów. Jego usportowiona sylwetka, ponadprzeciętne osiągi i wytrzymałość do dziś doceniane są przez fanów klasycznej motoryzacji. Jako dowód wysokiej jakości wykonania może posłużyć rekord przebiegu, zdobyty przez egzemplarz należący do Ivra Gordona. Mężczyzna swoim pojazdem w latach 1940 – 2018 przejechał aż 5,3 mln km! Volvo P1800 w popkulturze zdobyło popularność za sprawą serialu „The Saint”, w którym bohater grany przez Rogera Moore’a jeździł właśnie tym modelem.
Szwedzcy inżynierowie w modelu P1800 postanowili zaimplementować rozwiązania, które miały sprostać wymaganiom nawet najbardziej wymagających kierowców. Pojazd miał zapewniać niezapomniane wrażenia z jazdy – i tak było, chociaż nie należał on do najszybszych na rynku. Volvo P1800 wyposażone zostało w czterocylindrowy silnik o pojemności 1.8 l. Moc jednostki o oznaczeniu B18 wynosiła równe 100 KM. Z biegiem czasu produkcji konstruktorzy nie tylko doskonalili jednostkę 1.8, lecz także do oferty dołączył silnik o oznaczeniu B20, a jego najmocniejsza wersja (B20E) osiągała moc aż 130 KM przy pojemności wynoszącej 2.0 l.
Pomimo doskonałych właściwości jezdnych, Volvo P1800 nie był zbyt szybkim pojazdem. Przyspieszenie do „setki” zajmowało 9,5 s, a prędkość maksymalna wynosiła 190 km/h. Jeśli ktoś oczekiwał od samochodu sportowych emocji, to decydował się na rozwiązania oferowane przez konkurencję.
Pierwsze pomysły na auto tego typu zapoczątkowane zostały już w 1957 roku. Volvo wciąż miało w planach podbój amerykańskiego rynku pomimo faktu, że ich poprzednia próba z modelem P1900 okazała się totalną porażką – sprzedano zaledwie 68 egzemplarzy pojazdu na tamtym kontynencie. Za projekt P1800 odpowiedzialny był Helmer Petterson – główny konsultant techniczny Volvo. Prace projektowe przeprowadził syn Helmera – Pelle pod okiem włoskiego projektanta Pietro Frua.
Ciekawym i wartym odnotowania faktem jest to, że przez lata za głównego projektanta tego samochodu uważany był Pietro wraz ze swoim studiem. Dopiero w 2009 roku Volvo oficjalnie uznało Pelle za twórcę projektu Volvo P1800.