GAZ to znana na całym świecie marka radzieckich, a potem rosyjskich samochodów osobowych i ciężarowych, produkująca także na potrzeby wojska. Klasyczne pojazdy tej marki są dzisiaj cenionymi okazami wśród kolekcjonerów samochodów, zwłaszcza tych, którzy interesują się motoryzacją wschodnią. Samochody GAZ produkowane były z myślą o radzeniu sobie w trudnym wschodnim klimacie, a ich budowa opierała się na prostocie i niezawodności, co znajdowało odzwierciedlenie w użytych technologiach i konstrukcji.
Nazwa GAZ pochodzi od Gorkowskij Awtomobilnyj Zawod (czyli „Gorkowska Fabryka Samochodów”), zlokalizowanej w mieście Nizhny Nowgorod (dawniej Gorki). Pierwsze samochody, które opuściły fabrykę GAZ na początku lat 30. XX w., były w rzeczywistości Fordami A produkowanymi na licencji. Zostały one nazwane NAZ-AA, ale nazwa ta została później zmieniona na GAZ-A. Jeszcze w tym samym dziesięcioleciu do produkcji trafiły ciężarówki GAZ-AA oraz GAZ-AAA. W 1936 r. zakupiono od Forda nową licencję, na mocy której wytwarzano auto osobowe GAZ M1, zwane „Emką”.
W czasie II wojny światowej fabryka GAZ produkowała ciężarówki i silniki na potrzeby wojenne. Fabryka doznała szkód w wyniku nalotów wojennych, ale do produkcji cywilnych pojazdów powrócono już w 1946 r. modelem GAZ-M20 Pobieda. Ten samochód, uchodzący dziś za wyjątkowego klasyka, stał się podstawą dla polskiego modelu Warszawa. Był efektem starań radzieckich inżynierów, a nie – jak poprzednie konstrukcje – kopią samochodów zagranicznych.
W latach 50. postanowiono nieco odświeżyć technicznie i stylistycznie model Pobieda. W 1956 r. rozpoczęła się sprzedaż samochodu GAZ-21 Wołga. W odróżnieniu od Pobiedy Wołga w momencie swojej premiery nie uchodziła za pojazd nowoczesny, w kolejnych latach poddawano ją licznym modyfikacjom. Wołgi kolejnych generacji powstawały do końca pierwszej dekady XXI w. Z fabryki GAZ wyjeżdżały także luksusowe samochody ZIM oraz Czajka, przeznaczone głównie dla przedstawicieli władz.
Auta osobowe to tylko część działalności marki GAZ. Przedsiębiorstwo produkowało także wiele samochodów terenowych, takich jak GAZ-67 i GAZ-69, a w XXI wieku modele Ataman czy Kombat, a także auta dostawcze i ciężarowe. Ciężarowy GAZ-51 to lekka ciężarówka produkowana od lat powojennych do połowy 70. Jeszcze dłużej wytwarzano ciężarówki GAZ-53 i GAZ-66. Popularnym dostawczakiem marki GAZ był produkowany w latach 1991-2010 model Gazela.