Wystaw

GAZ - klasyczne samochody

GAZ to znana na całym świecie marka radzieckich, a potem rosyjskich samochodów osobowych i ciężarowych, produkująca także na potrzeby wojska. Klasyczne pojazdy tej marki są dzisiaj cenionymi okazami wśród kolekcjonerów samochodów, zwłaszcza tych, którzy interesują się motoryzacją wschodnią. Samochody GAZ produkowane były z myślą o radzeniu sobie w trudnym wschodnim klimacie, a ich budowa opierała się na prostocie i niezawodności, co znajdowało odzwierciedlenie w użytych technologiach i konstrukcji.

GAZ - modele (3)
Reklama
Zamów części samochodowe z rabatem

Początki marki GAZ

Nazwa GAZ pochodzi od Gorkowskij Awtomobilnyj Zawod (czyli „Gorkowska Fabryka Samochodów”), zlokalizowanej w mieście Nizhny Nowgorod (dawniej Gorki). Pierwsze samochody, które opuściły fabrykę GAZ na początku lat 30. XX w., były w rzeczywistości Fordami A produkowanymi na licencji. Zostały one nazwane NAZ-AA, ale nazwa ta została później zmieniona na GAZ-A. Jeszcze w tym samym dziesięcioleciu do produkcji trafiły ciężarówki GAZ-AA oraz GAZ-AAA. W 1936 r. zakupiono od Forda nową licencję, na mocy której wytwarzano auto osobowe GAZ M1, zwane „Emką”.

GAZ – zmieniające się oblicze radzieckiej motoryzacji w latach 40. i 50.

W czasie II wojny światowej fabryka GAZ produkowała ciężarówki i silniki na potrzeby wojenne. Fabryka doznała szkód w wyniku nalotów wojennych, ale do produkcji cywilnych pojazdów powrócono już w 1946 r. modelem GAZ-M20 Pobieda. Ten samochód, uchodzący dziś za wyjątkowego klasyka, stał się podstawą dla polskiego modelu Warszawa. Był efektem starań radzieckich inżynierów, a nie – jak poprzednie konstrukcje – kopią samochodów zagranicznych.

W latach 50. postanowiono nieco odświeżyć technicznie i stylistycznie model Pobieda. W 1956 r. rozpoczęła się sprzedaż samochodu GAZ-21 Wołga. W odróżnieniu od Pobiedy Wołga w momencie swojej premiery nie uchodziła za pojazd nowoczesny, w kolejnych latach poddawano ją licznym modyfikacjom. Wołgi kolejnych generacji powstawały do końca pierwszej dekady XXI w. Z fabryki GAZ wyjeżdżały także luksusowe samochody ZIM oraz Czajka, przeznaczone głównie dla przedstawicieli władz.

Wszechstronność marki GAZ – od terenówek do ciężarówek

Auta osobowe to tylko część działalności marki GAZ. Przedsiębiorstwo produkowało także wiele samochodów terenowych, takich jak GAZ-67 i GAZ-69, a w XXI wieku modele Ataman czy Kombat, a także auta dostawcze i ciężarowe. Ciężarowy GAZ-51 to lekka ciężarówka produkowana od lat powojennych do połowy 70. Jeszcze dłużej wytwarzano ciężarówki GAZ-53 i GAZ-66. Popularnym dostawczakiem marki GAZ był produkowany w latach 1991-2010 model Gazela.