Wołga to seria rosyjskich pojazdów, produkowanych od 1956 roku. Chociaż na zachodzie Europy samochody Wołga byłyby traktowane jako budżetowe kompakty, w krajach ZSRR tymi pojazdami poruszali się głównie dygnitarze i osoby z zasobnym portfelem. Modele GAZ Wołga były wykorzystywane także jako taksówki.
Pierwsza generacja Wołgi była produkowana od 1956 do 1970 roku. Technicznie bazowała na pojeździe M-20 Pobieda. Model GAZ M-21 Wołga zaprojektował Aleksander Niewzorow. W naszym kraju najbardziej kultowa była Wołga 24. Do świadomości Polaków wdarła się szczególnie brutalnie – właśnie ten model jest bohaterem legend o „czarnej Wołdze”, porywającej dzieci w całym kraju. Wołgami 24 podróżowali głównie urzędnicy państwowi i milicjanci.
W porównaniu z konkurencją „zza żelaznej kurtyny”, Wołga 24 mogła pochwalić się komfortowym jak na tamte czasy zawieszeniem. Zastosowanie zawieszenia piórowego na tylnej osi sprawiało, że podróż na tylnej kanapie należała do bardzo komfortowych. Takie rozwiązanie niestety sprawiało, że pojazd charakteryzował się słabymi właściwościami jezdnymi. Miękkie zawieszenie przysparzało wiele problemów podczas prowadzenia – ciężko było utrzymać samochód w linii prostej, a w zakrętach auto bardzo mocno się przechylało.
Wołga 24 mogła również pochwalić się dość przestronnym wnętrzem. Niestety fotele nie były najwyższej jakości, co znacząco zmniejszało komfort podróży i po pewnym czasie powodowało ich zniszczenie. Odmiana sedan charakteryzowała się bagażnikiem, którego litraż wynosił aż 500 litrów przy dość płytko zaprojektowanej w nim przestrzeni.
Gama silnikowa nie była okazała – dostępny był m.in. silnik benzynowy czterocylindrowy o pojemności 2.5 l i mocy około 100 KM, a także wersja z jednostką V8 5.5 l, która legitymowała się mocą wynoszącą 190 KM. Wariant ten był jednak użytkowany przede wszystkim przez służby bezpieczeństwa.
Czterocylindrowa jednostka nie charakteryzowała się tak dobrymi osiągami – przyspieszenie do „setki” wynosiło 19 sekund, a prędkość maksymalna oscylowała w granicach 120 km/h. Silnik posiadał solidną konstrukcję, dzięki czemu nie należał do awaryjnych jednostek.
Niestety tyle samo dobrego nie można powiedzieć o nadwoziu tego pojazdu. Stan zabezpieczenia blach nie był najlepszy, przez co była ona narażona na korozję. Na plus zasługuje zastosowana grubość tych elementów. Równie podatnym na korozję elementem był wydech tego samochodu.
Wołga 21 to produkowany w ZSRR samochód, który możemy pozycjonować w klasie średniej wyższej. Produkowany był w zakładach GAZ w latach 1956 – 1970 w mieście Gorki (obecnie Niżny Nowogród). Co warte odnotowania, numerem 21 określana była wersja sedan tego samochodu, natomiast kombi i wersja specjalna o większej mocy, kolejno 22 i 23.
GAZ 21 Wołga jest bezpośrednim następcą projektu samochodu jeszcze z czasów drugiej wojny światowej, którym była Pobieda. W połowie lat 50. konstrukcja ta była na tyle przestarzała, że konstruktorzy na czele Andriejem Liphartem (później zastąpionym przez Aleksandra Niewzorowa) dostali zadanie opracowania nowego samochodu.
Nowy pojazd, jakim był GAZ 21 Wołga, zyskał przestronniejsze wnętrze i bagażnik, a dzięki zastosowaniu panoramicznych szyb z przodu i z tyłu, środek pojazdu stał się dużo jaśniejszy oraz co najważniejsze, samochód stał się bezpieczniejszy ze względu na poprawioną widoczność.