Fabryka Samochodów Osobowych (FSO) była polskim producentem samochodów, który działał w latach 1951-2011. Firma powstała w wyniku decyzji rządu PRL o rozwoju rodzimej motoryzacji i produkcji samochodów na terenie Polski. W początkowym okresie działalności FSO z powodzeniem produkowała licencjonowane modele radzieckie, a następnie zaczęła rozwijać własne projekty.
Początki FSO sięgają 1948 roku, kiedy to rząd PRL podjął decyzję o rozwoju krajowej motoryzacji. W 1951 roku powołano do życia zakłady przemysłu motoryzacyjnego w Warszawie, które miały produkować licencyjne samochody radzieckie. Montaż samochodów z części pochodzących z ZSRR trwał do 1954 roku. Pierwsza Warszawa zbudowana w całości z polskich elementów wyjechała z fabryki w lipcu 1954 roku. W 1957 roku Warszawa przeszła pierwszy facelifting, który zmienił m.in. atrapę chłodnicy, czy koło kierownicy. W tym samym roku władze podjęły także decyzję o rozpoczęciu seryjnej produkcji aut FSO Syrena.
W połowie lat 60. FSO szukało sposobu, jak zastąpić nieco już przestarzałą Warszawę. Rozważano wprowadzenie nowej konstrukcji krajowej lub zakup licencji na nowoczesne modele zachodnie. Podczas negocjacji w 1965 roku koncert Fiat zaproponował licencję na model 1300/1500. Polska delegacja zapoznała się również z modelem 125, którego premierę planowano na 1967 rok. Ostatecznym wynikiem rozmów było powstanie Polskiego Fiata 125p, który wykorzystywał nieco zmienione nadwozie i układ hamulcowy Fiata 125 oraz płytę podłogową, wnętrze, silnik ze skrzynią biegów oraz zawieszenie z Fiata 1300/1500. W latach 70. FSO kontynuowało produkcję Fiata 125p, ale w 1973 zakończono wytwarzanie samochodów Warszawa. Rozwijało nowe projekty, w tym model Polonez, który został zbudowany na bazie modelu 125p. Pierwszy Polonez opuścił fabrykę w 1978 roku. Na początku lat 70. rozpoczęto również produkcję ostatniej wersji Syreny, oznaczonej jako Syrena 105. Ostatnia Syrena 105 zjechała z taśmy produkcyjnej w 1983 roku.
Lata 90. były dla FSO okresem sporych zmian. W 1991 roku zaprzestano produkcji modelu 125p. Polonez był natomiast dostępny z nowymi silnikami. Od 1992 wyposażano go w jednostkę diesla dostarczaną przez Citroena. Rok później pod maskę mógł trafić równiez silnik benzynowy pochodzący od Rovera. W 1996 roku FSO rozpoczęło współpracę z koreańskim Daewoo. W kolejnych latach FSO kontynuowało produkcję Poloneza i modeli Daewoo takich jak m.in. Tico, Lanos, czy Matiz. Na początku XXI wieku zakończono produkcję Poloneza. Modele Daewoo były wytwarzane do 2008 roku, gdy zakończono produkcję Lanosa. W XXI wieku w FSO powstawał również Chevrolet Aveo, który był ostatnim modelem wytwarzanym w fabryce.