Wystaw

FSO Polonez

Polonez to klasyczny model samochodu, który był wytwarzany w Fabryce Samochodów Osobowych w latach 1978-2002. FSO Polonez to następca Polskiego Fiata, jednak obydwa modele powstawały równolegle do 1991 roku. Początkowo montowano kilka egzemplarzy Poloneza dziennie. Seryjna produkcja rozpoczęła się w maju 1978 roku. Polonez dzielił ze swoim poprzednikiem część podzespołów, jak m.in. płyta podłogowa, czy układ przeniesienia napędu, co pozwoliło ograniczyć koszty.

Znaleźliśmy 35 ogłoszeń
FSO Polonez 1.6 1996
FSO Polonez 1.6 - 1996
Mlawa 142 000 KM
9 800 zł
FSO Polonez ATU PLUS 2000
FSO Polonez ATU PLUS - 2000
Zakopane 43 000 KM
25 000 zł
FSO Polonez Polonez 1500 Borewicz 1982
FSO Polonez Polonez 1500 Borewicz - 1982
Wołomin 95 719 KM
7 900 zł
Reklama
Zamów części samochodowe z rabatem
FSO Polonez - legenda

Polonez otrzymał nowe samonośne nadwozie o współczynniku oporu powietrza 0,352. Auto cechowało się również stosunkowo wysokim poziomem bezpieczeństwa – zastosowano w nim m.in. kontrolowane strefy zgniotu z przodu oraz z tyłu, wzmocnienia w drzwiach bocznych oraz bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa. Żaden z tych elementów nie był standardowym rozwiązaniem w ówczesnych samochodach.

FSO Polonez ATU 1996
FSO Polonez ATU - 1996
Święte Nowaki 86 000 KM
19 900 zł
FSO Polonez Caro 1996
FSO Polonez Caro - 1996
Łuków 78 932 KM
9 900 zł
FSO Polonez CARO 1996
FSO Polonez CARO - 1996
Ciechanowiec 51 298 KM
6 500 zł
FSO Polonez MR 89 1989
FSO Polonez MR 89 - 1989
Warszawa 42 000 KM
65 000 zł
FSO Polonez 1.5 1989
FSO Polonez 1.5 - 1989
Zawada 73 500 KM
25 000 zł
FSO Polonez 1.5  1980
FSO Polonez 1.5 - 1980
Oświęcim 47 000 KM
30 000 zł
FSO Polonez Caro Radiowóz Policyjny 1999
FSO Polonez Caro Radiowóz Policyjny - 1999
Warszawa 150 000 KM
16 997 zł
FSO Polonez 1.5 GLE 1989
FSO Polonez 1.5 GLE - 1989
Warszawa 20 381 KM
29 500 zł
FSO Polonez Caro  1994
FSO Polonez Caro - 1994
POZNAŃ 124 500 KM
9 900 zł
FSO Polonez Caro Rover 1995
FSO Polonez Caro Rover - 1995
Kielce 50 000 KM
29 500 zł
FSO Polonez Caro Plus 1998
FSO Polonez Caro Plus - 1998
Gorzów Wielkopolski 1 854 KM
40 000 zł
FSO Polonez Caro 1994
FSO Polonez Caro - 1994
Konstancin-Jeziorna 28 844 KM
15 900 zł
FSO Polonez Atu 1996
FSO Polonez Atu - 1996
Koszalin 53 500 KM
9 990 zł
FSO Polonez 1.5 C 1984
FSO Polonez 1.5 C - 1984
Kraków 29 000 KM
13 500 zł
FSO Polonez 1.5 Borewicz 1984
FSO Polonez 1.5 Borewicz - 1984
Warszawa 18 820 KM
17 500 zł
Reklama
Znajdź idealną oponę
FSO Polonez CARO Rover 1994
FSO Polonez CARO Rover - 1994
Olsztyn 52 575 KM
24 500 zł
FSO Polonez Caro 1998
FSO Polonez Caro - 1998
Kielce 54 390 KM
14 999 zł
FSO Polonez Caro 1994
FSO Polonez Caro - 1994
Piotrkowice 91 800 KM
19 999 zł
FSO Polonez 1.5 1987
FSO Polonez 1.5 - 1987
Mielec 3 700 KM
27 000 zł
FSO Polonez 1.5 SLE 1988
FSO Polonez 1.5 SLE - 1988
Rzeszów 69 000 KM
15 900 zł
FSO Polonez 1.5 Borewicz 1988
FSO Polonez 1.5 Borewicz - 1988
Białystok 82 300 KM
20 900 zł

FSO Polonez – polski klasyk

W Polonezie zastosowano klasyczny układ napędowy z silnikiem z przodu oraz napędem na tylne koła. Pod maską znalazły się zmodyfikowane silniki z Dużego Fiata. W głowicy zmieniono kształt komór spalania, wykorzystano inny gaźnik oraz rozrząd napędzany paskiem. Pomiędzy jednostkami stosowanymi w obydwu samochodach było łącznie około 150 różnic. Polonez zyskał z czasem również elementy niedostępne w poprzedniku. W 1981 roku wprowadzono możliwość składania tylnej kanapy, a w 1985 roku pojawiła się możliwość regulacji lusterek bocznych z wnętrza samochodu.

Polonez powstawał również w krótkich seriach, w których wyposażano go w dwulitrowy silnik o mocy 112 KM z Fiata 132. Były one wytwarzane przede wszystkim na potrzeby milicji oraz instytucji państwowych. Egzemplarze z 5-biegową skrzynią były w stanie osiągać prędkość 170 km/h. Od października 1980 produkowano klasycznego Poloneza w wersji Popular. Z uwagi na utrudnione dostawy komponentów była ona uboższe m.in. o ozdobne listwy na ściance przedniej, zewnętrzne listwy drzwiowe, zagłówki foteli, kieszenie drzwi, obrotomierz czy oświetlenie wnętrza.

Dostępny był również klasyczny Polonez w wersji Lux, który oferował wzmocniony silnik, radioodtwarzacz Skald, tylny spoiler czy programator pracy wycieraczek. W 1982 roku zastąpiono czterobiegowe skrzynie przekładniami pięciobiegowymi. W 1983 roku z taśm produkcyjnych zjechał Polonez numer 100 000.

Modernizacje klasycznego Poloneza w latach 80. i 90.

W latach 80. przeprowadzono większe modernizacje modelu FSO Polonez. Pierwsza z nich miała miejsce w 1983 roku. Wraz z nią wprowadzono m.in. zawieszenie tylne z resorami o dwóch piórach, elektroniczny zapłon, czy gumowy spojler na tylnej klapie. W 1986 roku pojawił się Polonez dłuższy o 50 mm z m.in. blokadą tylnych drzwi, nowymi siedzeniami i zmodyfikowanym układem dolotowym. W 1989 roku wprowadzono wersję z unowocześnioną tylną częścią nadwozia. Auto otrzymało nową tylną klapę, która obniżyła próg załadunku o około 30 cm.

FSO Polonez był również modernizowany w latach 90. W ofercie pojawiały się nowe silniki, elementy wystroju wnętrza, zmodernizowane rozwiązania mechaniczne oraz pakiety stylistyczne. Chociaż Polonez starał się nadążać za zmieniającymi się trendami i rozwojem motoryzacji, to na początku XXI wieku musiał ustąpić nowocześniejszym modelom. Wciąż pozostaje jednak symbolem klasycznej polskiej motoryzacji II połowy XX wieku.