Wystaw

FSO Polonez

Polonez to klasyczny model samochodu, który był wytwarzany w Fabryce Samochodów Osobowych w latach 1978-2002. FSO Polonez to następca Polskiego Fiata, jednak obydwa modele powstawały równolegle do 1991 roku. Początkowo montowano kilka egzemplarzy Poloneza dziennie. Seryjna produkcja rozpoczęła się w maju 1978 roku. Polonez dzielił ze swoim poprzednikiem część podzespołów, jak m.in. płyta podłogowa, czy układ przeniesienia napędu, co pozwoliło ograniczyć koszty.

Znaleźliśmy 36 ogłoszeń
FSO Polonez 1997
FSO Polonez - 1997
Warszawa 59 000 KM
19 000 zł
FSO Polonez 1.6 1996
FSO Polonez 1.6 - 1996
Mlawa 142 000 KM
9 800 zł
FSO Polonez ATU PLUS 2000
FSO Polonez ATU PLUS - 2000
Zakopane 43 000 KM
25 000 zł
Reklama
Znajdź idealną oponę
FSO Polonez - legenda

Polonez otrzymał nowe samonośne nadwozie o współczynniku oporu powietrza 0,352. Auto cechowało się również stosunkowo wysokim poziomem bezpieczeństwa – zastosowano w nim m.in. kontrolowane strefy zgniotu z przodu oraz z tyłu, wzmocnienia w drzwiach bocznych oraz bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa. Żaden z tych elementów nie był standardowym rozwiązaniem w ówczesnych samochodach.

FSO Polonez Polonez 1500 Borewicz 1982
FSO Polonez Polonez 1500 Borewicz - 1982
Wołomin 95 719 KM
Oferta archiwalna
FSO Polonez ATU 1996
FSO Polonez ATU - 1996
Święte Nowaki 86 000 KM
Oferta archiwalna
FSO Polonez Caro 1996
FSO Polonez Caro - 1996
Łuków 78 932 KM
Oferta archiwalna
FSO Polonez CARO 1996
FSO Polonez CARO - 1996
Ciechanowiec 51 298 KM
6 500 zł
FSO Polonez MR 89 1989
FSO Polonez MR 89 - 1989
Warszawa 42 000 KM
65 000 zł
FSO Polonez 1.5 1989
FSO Polonez 1.5 - 1989
Zawada 73 500 KM
25 000 zł
FSO Polonez 1.5  1980
FSO Polonez 1.5 - 1980
Oświęcim 47 000 KM
30 000 zł
FSO Polonez Caro Radiowóz Policyjny 1999
FSO Polonez Caro Radiowóz Policyjny - 1999
Warszawa 150 000 KM
16 997 zł
FSO Polonez 1.5 GLE 1989
FSO Polonez 1.5 GLE - 1989
Warszawa 20 381 KM
29 500 zł
FSO Polonez Caro  1994
FSO Polonez Caro - 1994
POZNAŃ 124 500 KM
9 900 zł
FSO Polonez Caro Rover 1995
FSO Polonez Caro Rover - 1995
Kielce 50 000 KM
29 500 zł
FSO Polonez Caro Plus 1998
FSO Polonez Caro Plus - 1998
Gorzów Wielkopolski 1 854 KM
40 000 zł
FSO Polonez Caro 1994
FSO Polonez Caro - 1994
Konstancin-Jeziorna 28 844 KM
15 900 zł
FSO Polonez Atu 1996
FSO Polonez Atu - 1996
Koszalin 53 500 KM
9 990 zł
FSO Polonez 1.5 C 1984
FSO Polonez 1.5 C - 1984
Kraków 29 000 KM
13 500 zł
Reklama
Zamów części samochodowe z rabatem
FSO Polonez 1.5 Borewicz 1984
FSO Polonez 1.5 Borewicz - 1984
Warszawa 18 820 KM
17 500 zł
FSO Polonez CARO Rover 1994
FSO Polonez CARO Rover - 1994
Olsztyn 52 575 KM
24 500 zł
FSO Polonez Caro 1998
FSO Polonez Caro - 1998
Kielce 54 390 KM
14 999 zł
FSO Polonez Caro 1994
FSO Polonez Caro - 1994
Piotrkowice 91 800 KM
19 999 zł
FSO Polonez 1.5 1987
FSO Polonez 1.5 - 1987
Mielec 3 700 KM
27 000 zł
FSO Polonez 1.5 SLE 1988
FSO Polonez 1.5 SLE - 1988
Rzeszów 69 000 KM
15 900 zł

FSO Polonez – polski klasyk

W Polonezie zastosowano klasyczny układ napędowy z silnikiem z przodu oraz napędem na tylne koła. Pod maską znalazły się zmodyfikowane silniki z Dużego Fiata. W głowicy zmieniono kształt komór spalania, wykorzystano inny gaźnik oraz rozrząd napędzany paskiem. Pomiędzy jednostkami stosowanymi w obydwu samochodach było łącznie około 150 różnic. Polonez zyskał z czasem również elementy niedostępne w poprzedniku. W 1981 roku wprowadzono możliwość składania tylnej kanapy, a w 1985 roku pojawiła się możliwość regulacji lusterek bocznych z wnętrza samochodu.

Polonez powstawał również w krótkich seriach, w których wyposażano go w dwulitrowy silnik o mocy 112 KM z Fiata 132. Były one wytwarzane przede wszystkim na potrzeby milicji oraz instytucji państwowych. Egzemplarze z 5-biegową skrzynią były w stanie osiągać prędkość 170 km/h. Od października 1980 produkowano klasycznego Poloneza w wersji Popular. Z uwagi na utrudnione dostawy komponentów była ona uboższe m.in. o ozdobne listwy na ściance przedniej, zewnętrzne listwy drzwiowe, zagłówki foteli, kieszenie drzwi, obrotomierz czy oświetlenie wnętrza.

Dostępny był również klasyczny Polonez w wersji Lux, który oferował wzmocniony silnik, radioodtwarzacz Skald, tylny spoiler czy programator pracy wycieraczek. W 1982 roku zastąpiono czterobiegowe skrzynie przekładniami pięciobiegowymi. W 1983 roku z taśm produkcyjnych zjechał Polonez numer 100 000.

Modernizacje klasycznego Poloneza w latach 80. i 90.

W latach 80. przeprowadzono większe modernizacje modelu FSO Polonez. Pierwsza z nich miała miejsce w 1983 roku. Wraz z nią wprowadzono m.in. zawieszenie tylne z resorami o dwóch piórach, elektroniczny zapłon, czy gumowy spojler na tylnej klapie. W 1986 roku pojawił się Polonez dłuższy o 50 mm z m.in. blokadą tylnych drzwi, nowymi siedzeniami i zmodyfikowanym układem dolotowym. W 1989 roku wprowadzono wersję z unowocześnioną tylną częścią nadwozia. Auto otrzymało nową tylną klapę, która obniżyła próg załadunku o około 30 cm.

FSO Polonez był również modernizowany w latach 90. W ofercie pojawiały się nowe silniki, elementy wystroju wnętrza, zmodernizowane rozwiązania mechaniczne oraz pakiety stylistyczne. Chociaż Polonez starał się nadążać za zmieniającymi się trendami i rozwojem motoryzacji, to na początku XXI wieku musiał ustąpić nowocześniejszym modelom. Wciąż pozostaje jednak symbolem klasycznej polskiej motoryzacji II połowy XX wieku.