Wystaw

Alfa Romeo - klasyczne samochody

Pojazdy Alfa Romeo, zwłaszcza stare modele z odległych dekad, uchodzą dziś za wyjątkowe klasyki. Marka kojarzy się z kunsztem stylistycznym, a także ze sportem. Alfa Romeo wielokrotnie zadziwiła świat odważnymi rozwiązaniami technicznymi, które choć nie zawsze okazywały się niezawodne, wyznaczały kierunek rozwoju motoryzacji. Obecnie marka jest częścią międzynarodowego koncernu Stellantis.

Reklama
Znajdź idealną oponę

Starsze modele Alfa Romeo – techniczny kunszt pierwszych samochodów

Lombardzka Fabryka Samochodów ALFA powstała w 1910 r., po tym jak grupa lokalnych firm przejęła upadający zakład należący do francuskiego imigranta, Alexandre Darracq. Osiem lat później, na czele fabryki stanął ambitny inżynier Nicola Romeo. Od jego nazwiska utworzono drugą część nazwy firmy. Alfa Romeo rozpoczęła produkcję samochodów już na początku drugiej dekady XX wieku. Pierwsze modele zostały bardzo dobrze przyjęte przez rynek, jednak ambitne plany przerwała wojna.

Pierwszy samochód firmy ALFA – model 24HP posiadał czterocylindrowy silnik o mocy 42 KM. Mógł rozpędzać się nawet do ponad 110 km/h. Konstrukcja uchodziła za bardzo innowacyjną jak na swoje czasy. Bazujące na 24HP modele: 15HP Corsa, 12HP i 15-20HP ujrzały światło dzienne jeszcze przed I wojną światową. Podobnie jak pierwszy w historii marki samochód sportowy – biorący udział w lokalnych rajdach - model 40-60 HP.

Przez długi czas w swojej historii Alfa Romeo słynęła z konstrukcji silników wykorzystujących dwie świece na cylinder (Twin Spark). Pierwsza wersja tej technologii, wprowadzona na początku XX wieku, była fundamentem dla późniejszych, bardziej zaawansowanych rozwiązań w modelach marki.

Po wojnie, już pod nowym zarządem, firma kontynuowała sportowe tradycje. Jej modele takie jak RL, RM czy P2 święciły triumfy w rajdach. W latach 30., zmiany właścicielskie skłoniły firmę do ograniczenia sportowej działalności i skupienia się także na produkcji samochodów rodzinnych, takich jak model 6C. Niemniej jednak, przed wybuchem II wojny światowej, firma wprowadziła model Alfa Romeo 158 Alfetta, który po wojnie dominował w wyścigach Formuły 1, zdobywając wiele zwycięstw.

Alfa Romeo: Od pionierskich projektów lat 50. do klasyków lat 80.

W latach 50. Alfa Romeo podjęła próbę wdrożenia produkcji samochodów na zautomatyzowanych liniach. Jednym z pierwszych modeli tej ery był sedan klasy średniej – 1900. Posiadał karoserię zintegrowaną z nadwoziem, co wówczas było nowatorskim rozwiązaniem. Jego następcą, pokazanym światu w 1954 r. był model Giulietta, który był produkowany w różnych wersjach nadwoziowych do połowy lat 60. Zastąpiony został przez bardziej nowoczesny model Giulia.

Autem, które przyniosło Alfie Romeo światową sławę był Spider – atrakcyjnie zaprojektowany roadster. Poprawił on rozpoznawalność marki, przez co wzrosła sprzedaż bardziej „cywilnych” modeli takich jak Alfetta i Alfasud, produkowanych na przestrzeni lat 70. i 80.

Na początku ósmej dekady XX w. Alfa Romeo wprowadziła model 33, który charakteryzował się odświeżonym stylem oraz znakomitym prowadzeniem i mocą, generowaną przez silniki pracujące w układzie boxer. Po przejęciu firmy przez Fiata, na rynku debiutowały kolejne modele, które dziś uchodzą już za klasyki: Alfa Romeo 164 i 155.