Alfa Romeo Spider to klasyczny samochód sportowy produkowany przez włoską markę Alfa Romeo. Historia modelu Spider sięga lat 60. XX wieku i obejmuje trzy generacje. Pierwsza generacja Alfy Romeo Spider to najdłużej produkowany model w historii tej marki. Produkcja modelu Spider I odbywała się w latach 1966-1994. Przez ten czas pojawiły się cztery wersje tego samochodu.
Pierwsza wersja tego klasycznego samochodu wytwarzana do 1969 to Spider 1600. Początkowo model miał nosić nazwę „Duetto”, jednak zrezygnowano z tego pomysłu przez problemy z rejestracją emblematu. Pierwsza Alfa Romeo Spider została zaprezentowana na Salonie Samochodowym w Genewie w 1966 roku. Samochód zaprojektowało słynne włoskie biuro projektowe Pininfarina. Jego cecha charakterystyczna to okrągły tył, który przysporzył mu przydomek „osso di seppia” (skorupka kałamarnicy). Duetto był napędzany 1,6-litrowym silnikiem benzynowym DOHC o mocy 109 koni mechanicznych.
Druga odsłona modelu – Alfa Romeo Spider 1750, 2000, tzw. Kamm Tail – powstawała w latach 1970-1982. Wraz z nią wprowadzono szereg zmian stylistycznych oraz inżynieryjnych. Tył samochodu został przeprojektowany, zyskując bardziej kanciasty kształt. Spider 1750 oraz Spider 2000, jak sugerują nazwy, miały mocniejsze silniki o pojemności 1,8 i 2,0 litra. Pojawiła się także wersja Spider Veloce, którą od standardowego Spidera odróżniała możliwość montażu twardego dachu.
Trzecia seria modelu to Alfa Romeo Spider 2.0. Nadano jej przydomek Aerodinamica. Model powstawał w latach 1982-1989 i był dostępny wyłącznie z 2,0-litrowym silnikiem. Auto otrzymało nowocześniejszą stylistykę z większymi zderzakami i bardziej zaokrąglonym przodem. Wprowadzono także modernizacje w zawieszeniu, układzie hamulcowym i układzie elektrycznym. Model ten był również dostępny w specjalnej wersji Quadrifoglio Verde, która oferowała sportowe dodatki oraz unikalne elementy stylistyczne.
Ostatnia wersja pierwszego Spidera była wytwarzana w latach 1990-1993. Alfa Romeo Spider występowała w wersjach 2.0, 1.6. Jej przydomek to Ultima Serie. Wraz z nią wprowadzono kolejne zmiany stylistyczne, w tym bardziej zintegrowane zderzaki oraz delikatne zmiany w kształcie karoserii. W ofercie były dwa silniki: 1,6-litrowy o mocy 108 KM oraz 2,0-litrowy o mocy 126 KM. Produkcja Spidera I zakończyła się w 1993 roku, a samochód został zastąpiony przez nowy model Alfa Romeo Spider, oparty na platformie Alfa Romeo GTV.
Całkowicie nową wersję modelu Alfa Romeo Spider wprowadzono dopiero w 1995 roku. Projekt samochodu oparto na platformie Alfa Romeo GTV. Jego stylistykę ponownie opracowano we włoskim studiu projektowym Pininfarina. Model ten był dostępny z różnymi jednostkami napędowymi – zarówno benzynowymi, jak i wysokoprężnymi – o pojemnościach od 1,8 do 3,2 litra. Wyróżniał się agresywniejszym wyglądem oraz nowocześniejszą konstrukcją, w tym lepszym układem zawieszenia i bardziej zaawansowanymi technologiami pokładowymi. W 2003 roku samochód przeszedł face lifting, wprowadzający delikatne zmiany stylistyczne i poprawiający niektóre aspekty techniczne. Produkcja nowego Spidera zakończyła się w 2006 roku.
W 2006 roku Alfa Romeo zaprezentowała kolejną generację modelu Spider, opartą na platformie Alfa Romeo Brera. Samochód był dostępny z silnikami o pojemnościach od 2,2 do 3,2 litra. Model ten oferował zaawansowane technologie, takie jak system kontroli trakcji, elektroniczny system stabilizacji toru jazdy oraz system zarządzania zawieszeniem. Samochód po raz kolejny opracowało studio Pininfarina – jego linie były bardziej zaokrąglone niż w drugiej generacji. Produkcja tego modelu zakończyła się w 2010 roku.
Od tego czasu Alfa Romeo nie wprowadziła bezpośredniego następcy modelu Spider, ale klasyczne generacje tego samochodu nadal cieszą się ogromnym uznaniem wśród miłośników motoryzacji i kolekcjonerów na całym świecie. Dzięki swojej unikalnej stylistyce Alfa Romeo Spider na zawsze zapisała się w historii jako jeden z najbardziej rozpoznawalnych i ikonicznych włoskich samochodów sportowych.