Lada 2101, znana również jako Żiguli, to jeden z najbardziej rozpoznawalnych samochodów produkowanych przez rosyjskiego producenta AvtoVAZ. Ta ikona radzieckiej motoryzacji, która zadebiutowała na rynku w 1970 roku, była w zasadzie licencyjną wersją Fiata 124, choć przystosowaną do surowych warunków Związku Radzieckiego.
Projektując 2101, inżynierowie AvtoVAZ skoncentrowali się na wytrzymałości, co było absolutnie kluczowe w trudnych warunkach klimatycznych i drogowych, z jakimi musiał sobie radzić samochód. Zmienili więc konstrukcję Fiata 124, dodając między innymi grubsze blachy karoserii, wzmocnione zawieszenie i silnik o większej pojemności. Ponadto, w odróżnieniu od oryginału, 2101 był dostępny tylko jako czterodrzwiowy sedan.
Lada 2101 zdobyła ogromną popularność nie tylko w Związku Radzieckim, ale także w wielu krajach Europy Wschodniej. Samochód ten był ceniony za prostotę konstrukcji, łatwość naprawy i dobrą trwałość. Oferował też stosunkowo dużą przestrzeń wewnętrzną i bagażnik, co czyniło go praktycznym wyborem dla wielu rodzin.
Produkcja Lada 2101 trwała aż do 1982 roku, kiedy to zastąpiono go modelem 2105. Jednakże długowieczność tego modelu nie kończy się na tym etapie, gdyż na niektórych rynkach, szczególnie na Węgrzech, samochody te były w użyciu jeszcze wiele lat po zakończeniu produkcji.
Dzisiaj Lada 2101 jest klasycznym symbolem radzieckiej motoryzacji. W Rosji i wielu krajach Europy Wschodniej te samochody przypominają swoim wyjątkowym miejscu w historii.