Citroen DS to francuska motoryzacja lat 60. w pigułce. Model zaprezentowany został w 1955 roku i produkowany był aż do 1975 roku. Pomysł opracowania opływowego pojazdu „przyszłości” zrodził się w głowach konstruktorów Citroena jeszcze w 1938 roku, jednak prace nad modelem DS zostały niestety przerwane przez wybuch II wojny światowej.
Projekt Citroena DS był na tyle futurystyczny, że niewiele osób sądziło, iż trafi on do seryjnej produkcji. Za wizualne i konstrukcyjne aspekty tego pojazdu odpowiadali: Flaminio Bertoni, André Lefèbvre i Paul Magès. Ten pierwszy zaprojektował nadwozie, drugi popracował nad jego aerodynamiką, a trzeci skonstruował samopoziomujące zawieszenie hydropneumatyczne. Citroen DS produkowany był w wersji fastback, sedan, kombi i cabrio. Stary Citroen DS był rozwinięciem koncepcji Traction Avant. Łącznie sprzedano niespełna 1,5 mln egzemplarzy tego samochodu.
Debiut tego samochodu na targach motoryzacyjnych w Paryżu 6 października 1955 wywołał niemałe poruszenie w branży motoryzacyjnej. Nieszablonowy design i zaimplementowane rozwiązania techniczne sprawiły, że już w momencie prezentacji zaczęły wpływać zamówienia na ten model.
Nowatorskie jak na tamte czasy zawieszenie hydropneumatyczne okazało się niemałą bolączką tego samochodu, które wraz z innymi przypadłościami „chorób wieku dziecięcego” nowych aut, sprawiły, że początkowy zachwyt konsumentów nieco przygasł. Układ hydropenumatyczny miał problemy z utrzymywaniem odpowiedniego ciśnienia, a zastosowany płyn LHV doprowadzał do uszkodzeń uszczelnień gumowych. Citroen DS miał także problemy z jakością zastosowanych blach karoseryjnych – były one podatne na korozję. Wnętrze pojazdu natomiast bardzo się nagrzewało, przez co użyty plastik osiągał bardzo dużą temperaturę. W samochodzie szwankowała także elektronika. Producent jednak nie pozostał na te problemy obojętny i bardzo szybko je usunął.
Citroen DS był zdobywcą wielu prestiżowych nagród. Pojazd zajął trzecie miejsce w konkursie Car of the Century, organizowanym przez Global Automotive Elections Foundation, został uznany przez magazyn Classic & Sports Car za najpiękniejszy projekt samochodu osobowego wszech czasów, a w 2005 roku dziennikarze gazety Automobile Magazine przyznali mu piąte miejsce w rankingu „100 najfajniejszych samochodów”.
Obecnie bardzo ciężko jest znaleźć egzemplarze Citroena DS w dobrym stanie technicznym. Jeśli już to się uda, potrafią kosztować nawet ponad 100 tys. złotych! Nie odstrasza to jednak fanów klasycznej, francuskiej motoryzacji od zakupu wymarzonego starego Citroena DS.