Citroën 2CV, znany również jako „Deux Chevaux” (Dwa Konie), to kultowy francuski samochód produkowany przez firmę Citroën w latach 1948-1990. Model ten zdobył szerokie uznanie dzięki swojej prostocie, niezawodności i przystępnej cenie. 2CV jest uważany za jeden z najważniejszych samochodów w historii motoryzacji, który znacząco przyczynił się do zmotoryzowania społeczeństw w okresie powojennym.
Początki Citroëna 2CV sięgają lat 30. XX wieku, kiedy to firma Citroën rozpoczęła prace nad nowym, prostym i tanim samochodem, który mógłby być dostępny dla szerokiej rzeszy klientów. Projekt otrzymał kryptonim „TPV” (Toute Petite Voiture – Bardzo Mały Samochód). Początkowo planowano wprowadzenie samochodu na rynek w 1939 roku, jednak wybuch II wojny światowej opóźnił jego premierę.
Citroën 2CV został zaprezentowany na Salonie Samochodowym w Paryżu w 1948 roku. Samochód wyróżniał się prostą, nieco dziwaczną stylistyką z falistym dachem i prostokątnymi reflektorami. Przez swój nietuzinkowy wygląd samochód otrzymał pseudonim „Brzydkie Kaczątko”. Przedwojenny prototyp napędzany był dwucylindrowym silnikiem o pojemności 375 cm³ i mocy 8 KM. W późniejszym okresie produkcji pojemność silnika wzrosła do 602 cm³, a moc do 29 KM.
Citroën 2CV stał się symbolem funkcjonalności i oszczędności. Z czasem zyskał również opinię samochodu o wyjątkowo komfortowym zawieszeniu, dzięki innowacyjnemu systemowi sprężynowania. W ofercie dostępne były różne warianty nadwoziowe, takie jak furgon czy kabriolet. 2CV produkowano również pod innymi markami, takimi jak Dyane czy Ami, które były blisko spokrewnione z oryginalnym modelem.
W ciągu swojej 42-letniej historii, Citroën 2CV zdobył wielu zwolenników na całym świecie. Mimo niewielkiej mocy i prostoty konstrukcji 2CV zyskał status kultowego samochodu i stał się symbolem francuskiego stylu życia oraz demokratyzacji motoryzacji.
Szczytowy poziom produkcji Citroena 2CV przypada na lata 70. Na bazie tego modelu powstało kilka innych wersji nadwozia, wśród których znalazła się m.in. furgonetka Citroën Acadiane, czy Méhari – odmiana z otwartym plastikowym nadwoziem. Citroen 2CV był oferowany w wielu państwach poza Europą m.in. w USA.
Produkcja Citroëna 2CV zakończyła się w 1990 roku, po wyprodukowaniu około 3,8 milionów sztuk podstawowej wersji. Łączna produkcja wszystkich odmian wyniosła około 5 milionów sztuk. Dzisiaj 2CV wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem wśród kolekcjonerów i entuzjastów motoryzacji, a jego kultowy status i urok pozwalają mu przetrwać próbę czasu.