Fiat 124 jest samochodem kompaktowym, produkowanym w latach od 1966 do 1974 roku w wersji sedan, kombi, cabrio i coupe. Konstrukcyjnie dzielił płytę podłogową z bardziej luksusowym modelem 125. Fiat 124 szczególnie doceniany był za swoją wysoką jakość wykonania, ekonomiczne jednostki napędowe i wszechstronność, szczególnie w wersji kombi.
Fiat 124 już od początku swojej produkcji doceniany był nie tylko przez konsumentów, lecz także dziennikarzy – już rok po rozpoczęciu produkcji dostał nagrodę Car of the Year, przyznawaną od 1964 roku przez jury złożone z przedstawicieli prasy motoryzacyjnej z całego świata. Fiat 124 został od podstaw zaprojektowany przez Centro Stile Fiat. Szefem projektu był Oscar Montabone. Zespołowi udało się uzyskać wrażenie przestronności pomimo stosunkowo niewielkich rozmiarów pojazdu.
Fiat 124 okazał się strzałem w dziesiątkę! Model ten otrzymał przestronne wnętrze, wizualnie powiększone dzięki zastosowaniu wielu przeszkleń, a także zaawansowane jak na tamte czasy zawieszenie, wykorzystujące sprężyny śrubowe. Ponadto wyposażony był w hamulce tarczowe, a całą konstrukcję wykonano z lekkich materiałów. Fiat 124 oferowany był w wersji sedan, cabrio, coupe, i kombi, sprzedawanej nawet na rynku amerykańskim.
Pod maską bazowej wersji Fiata 124 gościł rzędowy, czterocylindrowy silnik OHV o pojemności 1.2 i mocy wynoszącej 60 KM. W późniejszych latach moc ta wzrosła do 66 KM. Przez cały okres produkcji tego modelu pojawiło się wiele wersji specjalnych i rozwojowych tego samochodu, które charakteryzowały się większymi silnikami, takimi jak: 1.4, 1.6, 1,8 i 2,0 o mocy przekraczającej 100 KM.
Co ciekawe, najwięcej egzemplarzy Fiata 124 nie powstało w fabrykach tego włoskiego producenta, a w radzieckich zakładach VAZ (AvtoVAZ) pod marką Lada. Po przeprowadzeniu restrykcyjnych testów, uwzględniających warunki panujące na drogach ZSRR, udostępniono licencję tego pojazdu. Już w 1970 roku rozpoczęto produkcję modelu VAZ-2101, która trwała aż do 1988 roku. Konstrukcyjnie był to nadal Fiat 124, jednak radziecki producent zdecydował się zastosować tutaj jednostkę opracowaną przez instytut NAMI. Ponadto VAZ-2101 wykorzystywał aluminiowe bębny hamulcowe, a z racji niższych temperatur, panujących w ZSRR, zaimplementowano tutaj dodatkową, ręczną pompkę paliwa.