Fiat 131, znany również jako Mirafiori, to samochód klasy średniej wytwarzany przez włoskiego producenta w latach 1974-1984. Model ten odniósł spory sukces zarówno na rynku samochodów osobowych, jak i w świecie sportów motorowych, zdobywając wiele nagród i uznanie kierowców na całym świecie.
Historia Fiata 131 rozpoczęła się pod koniec lat 60., kiedy to Fiat postanowił opracować następcę dla swojego popularnego modelu Fiat 124. Prace nad nowym samochodem rozpoczęły się w 1971 roku. Głównym celem projektu było stworzenie samochodu o nowoczesnym wyglądzie, wyposażonego w niezawodne i ekonomiczne silniki oraz oferującego wysoki poziom komfortu jazdy.
W 1974 roku Fiat 131 zadebiutował na rynku jako 4-drzwiowy sedan. Wyróżniał się prostą, ale elegancką stylistyką. Fiat 131 był wyposażony w nowoczesny układ niezależnego zawieszenia na wszystkich kołach, co znacznie poprawiło jakość jazdy i przyczepność na drodze. Samochód był dostępny z szeroką gamą jednostek napędowych, począwszy od 1,3-litrowego silnika o mocy 55 KM, aż po 2,0-litrowe jednostki o mocy 113 KM.
W 1975 roku Fiat wprowadził na rynek odmianę 131 Familiare, będącą 5-drzwiowym kombi. Rok później, w 1976 roku, dołączyło do nich 2-drzwiowe coupé 131 Racing, które dzięki swoim sportowym osiągom i wyglądowi zdobyło popularność wśród miłośników szybkiej jazdy. Wersja ta była napędzana 2,0-litrowym silnikiem o mocy 115 KM, co pozwalało na osiągnięcie prędkości maksymalnej rzędu 190 km/h.
Sukces Fiata 131 nie ograniczał się jednak tylko do rynku samochodów osobowych. Model ten odniósł również znaczące zwycięstwa w rajdach samochodowych, zwłaszcza w barwach słynnego zespołu Abarth. W latach 1976-1982 Fiat 131 zdobył trzy tytuły mistrza świata w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC), co uczyniło go jednym z najbardziej utytułowanych samochodów w historii tego sportu. Warto wspomnieć, że za kierownicą Fiata 131 ścigały się tacy słynni kierowcy, jak Walter Röhrl, Markku Alén czy Michèle Mouton.
W 1978 roku Fiat wprowadził pierwszą dużą modernizację modelu 131. Zmiany obejmowały m.in. przeprojektowanie przedniej części nadwozia, zastosowanie nowych reflektorów i zderzaków, a także wprowadzenie nowych wersji silnikowych. W 1981 roku przeprowadzono kolejny facelifting, obejmujący tym razem również wnętrze samochodu. Wprowadzono nowocześniejszą deskę rozdzielczą oraz zmieniono materiały wykończeniowe.
Klasyczny Fiat 131 przeszedł do historii jako jeden z najbardziej udanych modeli tego włoskiego producenta. Łącznie wyprodukowano około 1,5 miliona egzemplarzy tego samochodu, które zdobyły uznanie kierowców na całym świecie dzięki swojej niezawodności, komfortowi jazdy i uniwersalności. Warto dodać, że model ten był również produkowany na licencji w kilku krajach, takich jak Hiszpania, Polska czy Turcja.
Mimo upływu lat Fiat 131 wciąż cieszy się sporym zainteresowaniem wśród miłośników motoryzacji. Jego klasyczne linie i sportowe osiągi sprawiają, że stał się symbolem epoki i jednym z najbardziej rozpoznawalnych samochodów z lat 70. i 80. XX wieku. Dzisiaj, zachowane egzemplarze tego modelu są traktowane jako cenne zabytki i często uczestniczą w licznych zlotach i imprezach poświęconych motoryzacji z tamtego okresu.