Wystaw

Fiat 125p

Fiat 125p to osobowy model produkowany w latach 1967-1991 w zakładach FSO w Warszawie. Ten klasyczny samochód nazywano potocznie Dużym Fiatem. Model powstał na licencji włoskiej marki Fiat, ale od 1983 wytwarzano go jako FSO 125p. Polski Fiat był następcą Warszawy 223/224 – miał służyć jako powszechny środek transportu rodzin mieszkających w tamtych czasach w Polsce.

Znaleźliśmy 58 ogłoszeń
Fiat 125p 1,5L 1983
Fiat 125p 1,5L - 1983
Czeladź 20 934 KM
Oferta archiwalna
Fiat 125p 125 1987
Fiat 125p 125 - 1987
Ropczyce 24 000 KM
33 000 zł
Fiat 125p 1971
Fiat 125p - 1971
Nowy Wisnicz 2 KM
55 000 zł
Reklama
Zamów części samochodowe z rabatem
Fiat 125p - legenda

Fiat 125p wykorzystywał klasyczny układ napędowy z silnikiem z przodu przekazującym napęd do tylnej osi. Pod maską znalazł się czterosuwowy, czterocylindrowy motor o pojemności 1,3 litra. Zastosowano w nim rozrząd OHV napędzany łańcuszkiem. Za przeniesienie napędu w klasycznym Fiacie 125p odpowiadała manualna, czterobiegowa skrzynia.

Fiat 125p 1500 1988
Fiat 125p 1500 - 1988
Kalisz 680 KM
110 000 zł
Fiat 125p 1.5 1989
Fiat 125p 1.5 - 1989
Lublin 54 300 KM
35 000 zł
Fiat 125p AKROPOLIS 1975
Fiat 125p AKROPOLIS - 1975
Piaseczno 123 456 KM
Oferta archiwalna
Fiat 125p 1973
Fiat 125p - 1973
Katowice 88 329 KM
61 500 zł
Fiat 125p 1990
Fiat 125p - 1990
Kalisz 81 370 KM
27 000 zł
Fiat 125p 1985
Fiat 125p - 1985
Kraków 10 000 KM
20 000 zł
Fiat 125p 1973
Fiat 125p - 1973
Tarnowskie Góry 89 000 KM
56 000 zł
Fiat 125p 1974
Fiat 125p - 1974
Cieszyn 120 000 KM
45 000 zł
Fiat 125p 1983
Fiat 125p - 1983
Kraków 200 000 KM
15 500 zł
Fiat 125p 1984
Fiat 125p - 1984
Bachowice 150 000 KM
19 900 zł
Fiat 125p 1988
Fiat 125p - 1988
Warszawa 50 400 KM
33 000 zł
Fiat 125p 1983
Fiat 125p - 1983
Rzeszów 52 000 KM
14 999 zł
Fiat 125p 1979
Fiat 125p - 1979
Warszawa 50 000 KM
Oferta archiwalna
Fiat 125p 1980
Fiat 125p - 1980
Stargard Szczeciński 61 112 KM
28 500 zł
Fiat 125p 1500 EMER 1976
Fiat 125p 1500 EMER - 1976
Zgierz 74 547 KM
46 900 zł
Reklama
Zamów części samochodowe z rabatem
Fiat 125p 1986
Fiat 125p - 1986
Iława 22 184 KM
25 000 zł
Fiat 125p 1986
Fiat 125p - 1986
Częstochowa 3 200 KM
27 000 zł
Fiat 125p 1981
Fiat 125p - 1981
Radomsko 62 000 KM
65 000 zł
Fiat 125p 1988
Fiat 125p - 1988
Andrespol 91 000 KM
23 000 zł
Fiat 125p 1979
Fiat 125p - 1979
Częstochowa 100 000 KM
22 500 zł
Fiat 125p 1989
Fiat 125p - 1989
Bytom 87 000 KM
11 000 zł

Klasyczny Fiat 125p – jeden z symboli polskiej motoryzacji

Przed rozpoczęciem produkcji Dużego Fiata zmodernizowano fabrykę FSO w Warszawie. W tym celu zakupiono nowoczesne maszyny z Europy i Ameryki. Fiat 125p przejął wiele elementów ze starszych modeli. Deska rozdzielcza oraz wiele podzespołów układu napędowego pochodziło z modelu 1300/1500, a montowane na początku wystające klamki wzięto z Fiata 124. 125p wykorzystywał również nowoczesne hamulce tarczowe zarówno na przedniej, jak i na tylnej osi.

W drugim roku produkcji do oferty trafiła większa jednostka 1,5 litra. Zmodernizowano również gaźnik i wentylator chłodnicy. Efektem był wzrost mocy o 10 KM i samochód mógł od tej pory przekraczać 150 km/h. Nie zaprzestano jednak wprowadzania kolejnych poprawek. Na przełomie lat 60. i 70. rozpoczęto produkcję Fiata 125p z nowym wałem napędowym i wzmocnionym tylnym mostem. Zastosowano również m.in. zamknięty układ chłodzenia, dwuobwodowy układ hamulcowy, czy przednie pasy bezpieczeństwa. Pojawiła się także odmiana kombi.

Jeszcze bardziej zaawansowane zmiany konstrukcyjne pojawiły się w 1973, gdy wprowadzono wersję oznaczoną symbolem MR 73. Nadwozie zostało częściowo dostosowane do wymagań testów zderzeniowych, zmodernizowano zawieszenie, wprowadzono nowe klamki bezpieczniejsze dla pieszych. W 1974 roku klasyczny Fiat 125p otrzymał nowy typ kolumny kierowniczej.

Klasyczny Fiat 125p startował w rajdach i był stale modernizowany

W latach 70. Duży Fiat startował w Rajdzie Monte Carlo oraz Akropolis. Oprócz tego model uczestniczył m.in. w Rajdzie Polski. Wersje 1600 Monte Carlo i 1800 Akropolis osiągały prędkości 165 i 170 km/h. Te limitowane serie wyróżniały się sportowymi kołami kierownicy, malowaniem z czarnymi pasami po bokach, felgami ze stopów lekkich oraz lusterkami mocowanymi na przednich błotnikach.

Największe modernizację Fiata 125p odbyły się w 1975 roku. Wersja MR 75 cechowała się zmienionym pasem przednim z nową atrapą chłodnicy, reflektorami, kloszami kierunkowskazów i światłami pozycyjnymi. We wnętrzu pojawiła się nowa deska rozdzielcza z tworzywa, która była przygotowana do montażu w późniejszym czasie obrotomierza i radioodbiornika – były one dostępne za dopłatą.

W 1983 roku zakończyła się umowa licencyjna z marką Fiat, a samochód zmienił nazwę na FSO 125p. Model cały czas był unowocześniany. W kolejnych latach wprowadzono m.in. 5-biegową skrzynię i silniki wysokoprężne od Volkswagena. Jednak transformacja ustrojowa z 1989 roku przesądziła los samochodu z dawnych lat. W 1991 roku powstał ostatni egzemplarz modelu 125p. Jego wkład w życie obywateli Polski w II połowie XX wieku jest jednak niepodważalny i na zawsze pozostanie on symbolem tamtych czasów.