Trabant 1.1, produkowany w latach 1989-1991, był ostatnim modelem linii Trabant, kultowego samochodu produkowanego przez niemiecką firmę VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau w byłej Niemieckiej Republice Demokratycznej. Pomimo krótkiego okresu produkcji, Trabant 1.1 wykonał istotny krok naprzód w porównaniu do wcześniejszych modeli, głównie dzięki zastosowaniu silnika czterosuwowego.
Trabant 1.1 był bezpośrednim następcą modelu 601. Zastosowano w nim silnik zapożyczony od Volkswagena. Zmiana ta była wynikiem potrzeby dostosowania Trabanta do wymogów środowiskowych, ponieważ wcześniejsze modele były napędzane przez silniki dwusuwowe, które emitowały znaczne ilości spalin.
Mimo że Trabant 1.1 zachował charakterystyczny dla marki prosty i funkcjonalny design, wprowadzono pewne modernizacje. Wnętrze samochodu było nieco bardziej wygodne i nowoczesne, z lepszym wykończeniem i nowymi elementami. Samochód miał również nowe, bardziej aerodynamiczne zderzaki, a karoseria była wykonana z Duroplastu – lekkiego, ale wytrzymałego materiału, który był jedną z charakterystycznych cech Trabanta.
Produkcja Trabanta 1.1 zakończyła się w 1991 roku, po zaledwie dwóch latach. Było to spowodowane przede wszystkim upadkiem muru berlińskiego i zjednoczeniem Niemiec, co otworzyło rynek dla zachodnich producentów samochodów i spowodowało spadek popytu na proste i tanie samochody takie jak Trabant.
Mimo swojej prostej konstrukcji i skromnej specyfikacji Trabant 1.1 jest dzisiaj symbolem upadku komunizmu i transformacji, jaka nastąpiła w Europie Środkowej na przełomie lat 80. i 90. Dziś, choć nie jest już produkowany, Trabant 1.1 wciąż jest poważany za swoją prostotę i unikalną historię.