Moskwicz 412 to model samochodu produkowany przez radzieckiego producenta Moskwicz w latach 1967-1975. Był to jeden z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych samochodów ZSRR, a jego produkcję kontynuowano w różnych formach aż do 1997 roku.
Moskwicz 412 był następcą modelu 408, wprowadzającym szereg ważnych innowacji, które uczyniły go znaczącym krokiem naprzód w porównaniu do jego poprzednika. Nowy czterocylindrowy silnik o pojemności 1,5 litra i mocy 75 koni mechanicznych zapewniał znacznie lepsze osiągi i niższe zużycie paliwa. Wprowadzono także nowe, bardziej zaawansowane zawieszenie i układ hamulcowy, co poprawiło komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Pod względem stylistycznym, 412 nie odbiegał zbytnio od swojego poprzednika, zachowując prostą, funkcjonalną stylistykę typową dla samochodów z epoki. Model stosunkowo szybko zdobył popularność nie tylko w ZSRR, ale także na eksportowych rynkach Europy Wschodniej, a nawet Zachodniej.
Mimo że produkcję modelu 412 zakończono w 1976 roku, jego następca, model 2140, zachował wiele cech oryginalnego 412, w tym silnik i nadwozie. Produkcję tego modelu kontynuowano do 1988 roku.
Moskwicz 412 jest dziś uważany za symbol radzieckiej motoryzacji. Pomimo swojej prostoty i skromnych osiągów, zdobył uznanie za swoją niezawodność i trwałość, a dla wielu osób był pierwszym samochodem, który mogli nabyć. Wiele z tych samochodów nadal jest użytkowanych na terenie byłego ZSRR, a niektóre nawet zostały odrestaurowane i służą jako klasyczne samochody zabytkowe.