Wystaw

Skoda Favorit

Skoda Favorit to klasyczny samochód, który miał istotne znaczenie w historii czeskiego przemysłu motoryzacyjnego. Model przyczynił się do popularyzacji marki Skoda i umocnienia jej pozycji na rynku samochodowym. Zaprojektowany w kooperacji z włoskim studiem Bertone model miał na celu pokazanie, że Skoda może być konkurencyjna na arenie światowej.

Znaleźliśmy 2 ogłoszeń
Skoda Favorit Forman 135LE 1992
Skoda Favorit Forman 135LE - 1992
Łódź 27 000 KM
15 900 zł
Skoda Favorit Forman 1992
Skoda Favorit Forman - 1992
Gdańsk 27 700 KM
12 800 zł
Reklama
Zamów części samochodowe z rabatem
Skoda Favorit - legenda

Skoda Favorit została wprowadzona na rynek w 1989 roku, zastępując samochód Skoda 105/120. Model zadebiutował jako pięciodrzwiowy hatchback, a jego sylwetka, dobrze wpasowała się w trendy motoryzacyjne końca lat 80. Wprowadzanie nowego modelu było odpowiedzią Škody na zmiany w branży i próbą przyciągnięcia nowych klientów, poszukujących ekonomicznych i funkcjonalnych samochodów.

Skoda Favorit – czeski klasyk

Napędzany był silnikiem czterocylindrowym o pojemności 1.3 L, który generował moc od 54 do 68 koni mechanicznych, w zależności od wersji. Zastosowanie prostego, ale niezawodnego silnika sprawiło, że Skoda Favorit była samochodem oszczędnym w eksploatacji, a jednocześnie dającym przyzwoite osiągi. Pierwsze modele były wyposażone w gaźnik, ale już w 1992 roku wprowadzono wersję z wtryskiem paliwa, co przyczyniło się do zmniejszenia emisji spalin i zwiększenia efektywności silnika.

W czasie swojej produkcji, trwającej do 1995 roku, Skoda Favorit doczekała się kilku wersji nadwozia, takich jak kombi (Forman) oraz furgon (Pick-up). To pozwoliło na zaspokojenie różnorodnych potrzeb klientów, zarówno prywatnych, jak i firmowych. Warto dodać, że w 1994 roku, już po przejęciu Skody przez niemiecki koncern Volkswagen Group, wprowadzono także drobne zmiany w wyglądzie zewnętrznym oraz wnętrzu pojazdu, które miały na celu poprawienie jakości i wyglądu modelu.

Skoda Favorit zyskała uznanie wśród kierowców za swoją niezawodność i niskie koszty eksploatacji. W miarę upływu czasu zaczęła zdobywać coraz więcej sympatyków, co zaowocowało zwiększonym zainteresowaniem marką Skoda na rynkach zagranicznych. W efekcie samochód ten był eksportowany do wielu krajów, w tym do Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, czy Polski. Łącznie wyprodukowano ponad 780 000 egzemplarzy Skody Favorit we wszystkich wersjach nadwozia, co czyni go jednym z najbardziej popularnych modeli marki.

Skoda Favorit uczestniczyła w rajdach

Również w sporcie motorowym skoda Favorit odniosła pewne sukcesy, szczególnie w rajdach samochodowych. Dzięki temu zyskała reputację samochodu, który może poradzić sobie podczas sportowej jazdy, mimo swojej ekonomicznej i skromnej konstrukcji. Wersja rajdowa pojazdu, oznaczona jako Skoda Favorit 136 L/A Rally, była wyposażona w mocniejszy silnik oraz poprawione zawieszenie, co pozwoliło na osiąganie lepszych rezultatów w zawodach.

Chociaż produkcja Skody Favorit zakończyła się w 1995 roku, to jednak jej wpływ na rozwój marki trwa do dziś. Model ten przyczynił się do wzmocnienia pozycji Skody na rynku światowym. Skoda Favorit pozostaje symbolem zmiany, którą przeszła marka Skoda w czasach przełomu komunizmu i kapitalizmu. Dla wielu osób ten samochód to wspomnienie młodości, pierwszego własnego auta czy niezapomnianych podróży.