BMW E28 jest drugą generacją serii 5. Model został wprowadzony do produkcji i trafił na rynek w 1981 roku. Chociaż seria 5 E28 zachowała charakterystyczny design oraz podobnie jak poprzednik powstawała wyłącznie jako 4-drzwiowy sedan, to wprowadziła do modelu trochę zmian oraz innowacji. Po raz pierwszy zastosowano w nim ABS czy silnik wysokoprężny. Nowością była również konsola środkowa skierowana w stronę kierowcy. Pierwsze M5 także zadebiutowało jako E28. W efekcie klasyczne BMW E28 stanowi niezwykle istotny element historii bawarskiej marki.
Wraz z generacją E28 do BMW serii 5 wprowadzono m.in. tempomat czy komputer z panelem ostrzegającym kierowcę m.in. o niskim poziomie płynów, czy awariach oświetlenia. Stylizację dla E28 opracował Claus Luthe. W odróżnieniu od wcześniejszej serii 5, ale również następnej generacji modelu, maska E28 odchylała się do tyłu.
W momencie premiery E28 model był oferowany w czterech wersjach: 518, 520i, 525i oraz 528i. Pierwsza z wymienionych wersji wykorzystywała silnik czterocylindrowy, pozostałe odmiany miały silniki sześciocylindrowe. W niektórych krajach europejskich, ale również w Japonii, zamiast E28 518 oferowano wersję 518i, która wykorzystywała wtrysk paliwa zamiast gaźnika. 518i zastąpiło gaźnikowe 518 przy okazji faceliftingu w 1984 roku.
W międzyczasie pojawiły się wersje wysokoprężne: 524td w 1983 roku oraz oferowane na niektórych rynkach od 1986 roku 524d. Jedyny wolnosscący diesel w historii BMW – E28 524d, generował 86 KM i potrzebował aż 18 sekund, aby rozpędzić samochód do 100 km/h. Kilka lat po premierze klasycznego BMW E28 do oferty dołączyły odmiany 525e oraz 528e, których silniki dostosowano do niższego spalania. W latach 1982-1984 w Japonii i Ameryce Północnej oferowano wersję 533i, który był największą jednostką oferowaną do 1985 roku.
W 1985 roku pojawiło się BMW E28 535i, które zastąpiło również odmianę 533i. Zadebiutowała również najmocniejsza wersja dostępna w regularnej produkcji – M535i, która powstała w ilości nieco ponad 10 tys. egzemplarzy. Poza tym rok 1985 przyniósł pierwsze w historii M5, które zadebiutowało w nadwoziu E28.
O ile wolnossący diesel nie cieszył się zbyt dużym powodzeniem – przez co powstał w niewielkiej ilości i staje się coraz większym rarytasem wśród klasyków – to osiągi najmocniejszych wersji nawet po tylu latach potrafią wywołać radość z jazdy. Nawet słabsze wersje 525i 150 KM oraz 528i 184 KM są uznawane za kultowe. Natomiast około 220 KM w 535i oraz M535i połączone z tylnym napędem również dzisiaj przewyższa znaczną większość samochodów na drogach.
Układ napędowy mógł wykorzystywać 4-biegowy automat lub 4- bądź 5-biegową skrzynię manualną. Na rynku amerykańskim pojawiły się także automaty 3-biegowe. Zarówno z przodu, jak i z tyłu zastosowano niezależne zawieszenie. Dzięki temu auto oferowało wyjątkowe możliwości jezdne. Produkcja modelu zakończyła się w 1987 roku, chociaż BMW E28 było oferowane jeszcze w 1988 roku w Ameryce Północnej i Afryce Południowej. Dzisiaj samochód jest cenionym klasykiem, a niektóre wersje stają się coraz większym rarytasem. Najlepiej zachowane egzemplarze są świadectwem tego, że seria 5 od dawnych lat jest samochodem o wyjątkowym charakterze.