Wystaw

BMW Seria 3 - klasyczne samochody

Pierwsze BMW serii 3 zadebiutowało w 1975 roku. Pierwsza generacja klasycznej serii 3 otrzymała oznaczenie E21 i zastąpiła w ofercie model 2002. Auto było dostępne w dwóch wersjach – jako dwudrzwiowy sedan lub kabriolet. Samochód łączył w sobie przyjemne prowadzenie i wysoką jakość wykonania, przez co szybko zaskarbił sobie sympatię użytkowników i zajął wysokie, 2. miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1976.

BMW Seria 3 - generacje (4)
Reklama
Znajdź idealną oponę

Klasyczne BMW E21 – początek serii 3

Seria 3 kontynuowała drogę swojego poprzednika – BMW 2002 E114, i tak jak ten model jest obecnie cenionym autem klasycznym. BMW E21 z napędem na tylną oś i dwudrzwiowym nadwoziem dawało satysfakcję z jazdy i całkiem sporą użyteczność. Samochód wykorzystywał silniki cztero- i sześciocylindrowe o mocy od 76 KM do 145 KM. Karoseria samochodu, podobnie jak innych klasycznych modeli marki z tamtych lat, bywa porównywana do rekina. Produkcję pierwszej klasycznej serii 3 E21 zakończono w 1983 roku. Jej następca – E30, oferował znacznie wyższe osiągi, a najlepiej zachowane egzemplarze tej generacji są prawdziwym rarytasem.

BMW serii 3 E30 – legendarna „trójka”

Kolejna generacja BMW serii 3 przyniosła znaczny rozwój tego modelu. Auto występowało w 2-, 4-, i 5-drzwiowych nadwoziach. Dostępne było jako 2- i 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi i 2-drzwiowe cabrio. Klasyczne BMW E30 zachowało charakterystyczne linie poprzednika, ale różniło się od niego m.in. podwójnymi reflektorami z przodu i mniej ściętą linią pasa przedniego.

Druga odsłona BMW serii 3 pojawiła się w 1982 roku. Najmocniejsze wersje linii BMW M odniosły wiele sukcesów w wyścigach, ale już wersja 325i oferowała dużo wyższe parametry niż znaczna część samochodów poruszających się w tamtych czasach po drogach. Wraz z generacją E30 pojawiły się także odmiany z napędem na 4 koła jak np. 325ix.

 

Seria 3 z dawnych lat – od klasyka do nowoczesnego samochodu klasy premium

Gdy zakończono produkcję E30 w 1994 roku, jego następca był obecny na rynku od 4 lat. BMW E36 znacząco zmieniło podejście marki do designu serii 3, wprowadzając bardziej nowoczesne linie i rezygnując z podobieństwa do rekina. Okrągłe reflektory zostały zastąpione przez jednoczęściowe podłużne światła, a wydłużony tył stał się bardziej zwarty i masywny. Seria 3 w dalszym ciągu łączyła rodzinne nadwozia sedan i kombi z bardziej sportowymi odmianami coupe i cabrio. Wśród dostępnych wersji pojawił się także 2-drzwiowy compact. W efekcie seria 3 w dalszym ciągu znajdowała wielu odbiorców i spełniała zróżnicowane oczekiwania.

Produkcję BMW serii 3 E36 zakończono w 1999 roku. Model został wprowadzony w XXI wiek przez generację oznaczoną symbolem E46. W tej generacji po raz pierwszy użyto silnika V8 w stworzonych do wyścigów M3 GTR i w kilku egzemplarzach drogowych wyprodukowanych dla otrzymania homologacji. Jednak również powszechnie oferowane egzemplarze z silnikami sześciocylindrowymi cieszyły i dalej cieszą się dosyć dużym uznaniem.

Kolejne generacje BMW serii 3 – E90, F30, G20 – czyniły ten model coraz bardziej luksusowym i eleganckim, a zarazem zwiększały się jego możliwości. Silniki V8 montowano w więcej niż kilku sztukach, po czym zrezygnowano z nich na rzecz rzędowych szóstek. W 2013 roku zadecydowano o wydzieleniu dwudrzwiowych trójek, które stały się od tej pory serią 4. Jednak obecnie klasyczne BMW serii 3 utrzymują w pamięci fanów tej marki wspomnienie czasów, w których model jeszcze pracował na swój legendarny status, którym cieszy się obecnie.