Wystaw

BMW Seria 3 E21

BMW E21 to pierwsze wcielenie serii 3 – linii modelowej samochodów osobowych, które do dzisiaj są niezwykle popularne w ofercie bawarskiej marki. Model był wytwarzany przez BMW wyłącznie jako dwudrzwiowy sedan. W salonach dostępne było również BMW E21 w wersji cabrio, jednak wytwarzaniem nadwozi do wersji z otwartym dachem zajmowała się firma Baur. Powstało około 4,6 tys. egzemplarzy odmiany cabrio. Produkcja serii 3 E21 rozpoczęła się w 1975 roku. Samochód szybko stał się wzorem tego, jaki powinien być kompaktowy sedan.

BMW Seria 3 - inne generacje

BMW E21 – pierwsza generacja serii 3

BMW serii 3 o oznaczeniu E21 zastąpiło w ofercie niektóre modele należące do linii Neue Klasse – 1502, 1602, 1802 czy 2002. Pierwsza seria 3 wykorzystywała niektóre silniki pochodzące z wcześniejszej linii. E21 odróżniał od poprzedników m.in. brak wersji 4-drzwiowej. Design karoserii zaprojektował uznany francuski projektant – Paul Bracq.

W 1979 roku wprowadzono niewielkie zmiany stylistyczne w wyglądzie BMW E21. Zaokrąglony kształt pasa przedniego stał się nieco bardziej ostry. Tylne reflektory otrzymały światła przeciwmgielne. We wnętrzu zmieniła się nieco deska rozdzielcza oraz konsola środkowa. W 1980 roku pojawiły się nowe wzory tapicerki. Przy okazji zmieniono również kształt zagłówków.

Zmieniająca się oferta silników w BMW E21

Po rozpoczęciu produkcji pod maską BMW serii 3 E21 montowano silniki linii M10. Wersje dostępne w 1975 roku to wyposażone w gaźnik odmiany czterocylindrowe: 316 – 1573 mc3 i 90 KM, 318 – 1766 cm3 i 98 KM oraz 320 – 1991 cm3 i 109 KM. Oprócz tego od początku dostępna była w Europie odmiana 320i – 1991 cm3 i 125 KM – wyposażona we wtryski.

Gama jednostek dostępnych w BMW E21 została zaktualizowana w 1977 roku. Z oferty zniknęły odmiany 320 oraz 320i. Wówczas pojawiły się sześciocylindrowe odmiany o mocy 122 KM, które oznaczono jako 320/6. Wprowadzono również topową wersję 323i o mocy 143 KM. Charakteryzowała się ona m.in. podwójną rurą wydechową, wentylowanymi tarczami hamulcowymi z przodu i tarczowymi hamulcami z tyłu, a także zastosowaniem rozpórek i stabilizatorów o większej średnicy. Wersja 323i była dostępna ze sportową 5-biegową skrzynią zamiast standardowej 4-biegowej przekładni. Oprócz tego oferowano w niej samoblokujący mechanizm różnicowy, czy sportowe fotele.

Kolejne zmiany w ofercie silników wprowadzono w 1980 roku. Wersja 316 zyskała trochę więcej momentu obrotowego. Odmianę 318 zastąpiono 318i, która wykorzystywała wtryski zamiast gaźnika i zapewniała nieco wyższą moc – 105 KM. W 1981 roku do oferty dołączyła również najbardziej budżetowa odmiana – E21 315, o mocy 75 KM. Chociaż w 1982 roku wprowadzono następcę BMW E21, to wersję 315 produkowano jeszcze w 1983 roku.

Klasyczne BMW E21

Przez 8 lat obecności klasycznego BMW E21 na rynku wytworzono ponad 1,3 mln egzemplarzy tego modelu. I chociaż od zakończenia produkcji minęło już 40 lat, to samochód wciąż jest uznawany za jeden z najbardziej istotnych w historii motoryzacji. To auto pokazało, że można stworzyć model zapewniający emocjonującą sportową jazdę, z zachowaniem użyteczności na co dzień. Dzięki temu BMW E21 wciąż ma wielu fanów i cieszy się popularnością wśród miłośników klasycznych samochodów.