Wystaw

BMW Seria 3 E30

Klasyczne BMW E30 to druga generacja serii 3. Do oferty wprowadzono ją w 1982 roku. Jej pojawienie się przyniosło wiele zmian – od wersji nadwozia, przez silniki, po rozwiązania w układzie przeniesienia napędu. Auto powstawało jako 2- lub 4-drzwiowy sedan, 5-drzwiowe kombi lub 2-drzwiowe cabrio. Oprócz tego w modelu E30 marka BMW po raz pierwszy w historii użyła napędu na cztery koła – w wersji 325iX nazywanej początkowo Allrad.

Znaleźliśmy 39 ogłoszeń
BMW Seria 3 E30 318i 1988
BMW Seria 3 E30 318i - 1988
Gliwice 207 000 KM
50 000 zł
BMW E30 Seria 3 316i 1989
BMW E30 Seria 3 316i - 1989
Piaseczno 279 900 KM
52 900 zł
BMW Seria 3 E30 1992
BMW Seria 3 E30 - 1992
Staszów 223 372 KM
40 000 zł
Reklama
Zamów części samochodowe z rabatem
BMW Seria 3 E30 318is cabrio 1990
BMW Seria 3 E30 318is cabrio - 1990
Dąbrowa Górnicza 179 500 KM
66 000 zł
BMW Seria 3 E30 325ix 1987
BMW Seria 3 E30 325ix - 1987
Piaseczno 240 000 KM
35 600 zł
BMW Seria 3 E30 316 1986
BMW Seria 3 E30 316 - 1986
Warszawa 145 000 KM
31 000 zł
BMW Seria 3 E30 325i Cabrio 1990
BMW Seria 3 E30 325i Cabrio - 1990
Koszalin 169 829 KM
36 900 zł
BMW Seria 3 E30 325i Cabriolet 1987
BMW Seria 3 E30 325i Cabriolet - 1987
Warszawa 195 000 KM
71 900 zł
BMW Seria 3 E30 325i Cabrio 1988
BMW Seria 3 E30 325i Cabrio - 1988
Ostrowiec Świętokrzyski 233 000 KM
62 000 zł
BMW Seria 3 E30 320i  1986
BMW Seria 3 E30 320i - 1986
Niemianowice 73 000 KM
65 000 zł
BMW Seria 3 E30 318i 1992
BMW Seria 3 E30 318i - 1992
Wolsztyn 161 000 KM
36 900 zł
BMW Seria 3 E30 323i  1984
BMW Seria 3 E30 323i - 1984
Kruszwica 89 900 KM
69 900 zł
BMW Seria 3 E30 325i Cabrio 1992
BMW Seria 3 E30 325i Cabrio - 1992
Kraków 152 000 KM
69 900 zł
BMW Seria 3 E30 325i 1987
BMW Seria 3 E30 325i - 1987
Zamość 165 771 KM
28 000 zł
BMW Seria 3 E30 318 Coupe 1992
BMW Seria 3 E30 318 Coupe - 1992
Łask 170 000 KM
47 900 zł
BMW Seria 3 E30 325iX  1989
BMW Seria 3 E30 325iX - 1989
Tomaszów Mazowiecki 282 000 KM
25 000 zł
BMW Seria 3 E30 320i  1987
BMW Seria 3 E30 320i - 1987
Sosnowiec 182 000 KM
34 900 zł
BMW Seria 3 E30 325i 1987
BMW Seria 3 E30 325i - 1987
Zielona Góra 6 000 KM
49 000 zł
Reklama
Zamów części samochodowe z rabatem
BMW Seria 3 E30 320i  1991
BMW Seria 3 E30 320i - 1991
Poznań 98 822 KM
109 800 zł
BMW Seria 3 E30 316  1984
BMW Seria 3 E30 316 - 1984
Andrychów 140 500 KM
39 500 zł
BMW Seria 3 E30 325i Cabrio 1987
BMW Seria 3 E30 325i Cabrio - 1987
Zamość 178 600 KM
42 000 zł
BMW Seria 3 E30 320i  1989
BMW Seria 3 E30 320i - 1989
Częstochowa 132 000 KM
68 000 zł
BMW Seria 3 E30 318i Coupe 1988
BMW Seria 3 E30 318i Coupe - 1988
Opole Lubelskie 148 766 KM
39 600 zł
BMW Seria 3 E30 320i Cabrio 1990
BMW Seria 3 E30 320i Cabrio - 1990
Poznań 150 330 KM
55 000 zł
BMW Seria 3 - inne generacje

Klasyczne BMW E30 – druga generacja „Rekina”

BMW E30 zachowało sporo cech swojego poprzednika, w tym charakterystyczny pas przedni przypominający nozdrza rekina. Za projekt samochodu odpowiedzialni byli Claus Luthe oraz Boyke Boyer. Linia nadwozia wersji sedan została utrzymana w stylu pierwszej „trójki”. Największe zmiany widoczne były we wnętrzu samochodu. Dzięki poprawionemu zawieszeniu auto nie było już tak nadsterowne, jak krytykowany czasem za tę cechę poprzedni model.

W 1985 roku zmodernizowano nieco wykończenie wnętrza, a także nadwozia. Do oferty dołączyło cabrio. Bardziej znaczące zmiany wprowadzono w 1987 roku. Przeprojektowano wówczas tylne światła i przedni zderzak, a także usunięto część chromowanych ozdób. Od tej pory samochód był lepiej zabezpieczony przed rdzą. Do gamy wersji nadwozia dołączyło kombi.

Silniki montowane w BMW E30

E30 korzystało z 4-cylindrowych silników M10 i 6-cylindrowych M20 stosowanych w poprzedniej generacji. Wszystkie jednostki oprócz najsłabszej wersji 316 wyposażono we wtrysk paliwa. Ta jednostka linii M10 została w 1987 roku zastąpiona nowszym motorem M40 i przemianowana na 316i. BMW E30 318i również otrzymało jednostkę M40 w 1987 roku, ale nazwa pozostała ta sama.

Sześciocylindrowa wersja 320i była oferowana od 1982 do 1991 roku. W 1985 roku jej moc wzrosła ze 123 do 127 KM. Większy silnik sześciocylindrowy z wersji 323i zniknął z oferty w 1985 roku. Zastąpiły go odmiany 325i oraz 325iX, a także największa dostępna w europie jednostka 325e o pojemności 2,7-litra, która była przystosowana do pracy na niższych obrotach dla oszczędniejszego spalania. Diesle wprowadzone do oferty wraz z BMW E30 to 324d o mocy 86 KM oraz 324td o mocy 115 KM.

Okres produkcji BMW E30 przyniósł również pierwsze wcielenie modelu M3. Samochód zdobył dla marki ogromne uznanie w świecie motorsportu, stając się najbardziej utytułowanym modelem w klasie GT. W tej odmianie montowano czterocylindrowe silniki S14 o pojemności 2,3-litra i mocy 200 KM. Wprowadzone później wersje Evo 2 oraz Sport Evo (2,5-litra) rozwijały 215 i 238 KM. Silnik S14 montowano również w odmianie E30 320is, która dysponowała mocą 192 KM. Ta wersja bywa nazywana włoskim M3. Mniejszy, dwulitrowy silnik zastosowano ze względu na wyższe podatki za większe jednostki we Włoszech oraz Portugalii.

BMW E30 występowało również w kilku specjalnych wersjach silnikowych. Przykładem jest 333i z silnikiem M30 3,2-litra stworzone przez BMW Motorsport w Afryce Południowej. Ta odmiana brała udział w wyścigach sedanów w RPA. Z uwagi na ilość miejsca, jaką zajmował silnik, należało wybrać czy auto ma mieć wspomaganie kierownicy, czy klimatyzację. Powstało 204 sztuki E30 333i.

Schyłek ery BMW E30

Produkcję modelu E30 zaczęto wygaszać w 1990 roku, na rzecz kolejnej generacji. Sedana wycofano w 1991 roku, a ostatni egzemplarz – w wersji Touring – zjechał z taśmy w 1994 roku. Samochód został sprzedany jako rocznik 1995. Chociaż od tej pory minęło już ponad ćwierć wieku, to BMW E30 wciąż cieszy się szacunkiem wśród koneserów klasycznej motoryzacji. Jedyny w swoim rodzaju charakter oraz bogata historia sukcesów sportowych sprawiają, że model na zawsze pozostanie jednym z najbardziej uznanych samochodów bawarskiej marki.