Wystaw

BMW Seria 3 E36

Samochód BMW oznaczony kodem fabrycznym E36 to trzecia generacja modelu serii 3. Auto trafiło do oferty w 1990 roku, chociaż jeszcze przez kilka lat oferowano część odmian silnikowych poprzedniej odsłony BMW serii 3. Wraz z BMW E36 znacząco zmienił się design serii 3. Auto zerwało z charakterystycznym wyglądem porównywanym do rekina. Zamiast tego auto otrzymało bardziej nowoczesną i dynamiczną linię nadwozia.

BMW Seria 3 - inne generacje

BMW E36 – seria 3 w ostatniej dekadzie XX wieku

W 1990 roku w ofercie pojawiła się pierwsza wersja nadwozia E36 – 4-drzwiowy sedan. Rok później zaprezentowano 2-drzwiowe coupe. W 1993 roku do oferty dołączyło również klasyczne 2-drzwiowe cabrio. Oprócz tego firma Baur, odpowiedzialna za kabriolet serii 3 pierwszej generacji, stworzyła 4-drzwiową wersję E36 z odkrywanym dachem. W 1994 roku wprowadzono E36 Touring, czyli 5-drzwiowe kombi. W tym samym roku pojawiła się pierwsza seria 3 w wersji hatchback – E36 Compact

W przeciwieństwie do poprzedniej generacji E36 nie było dostępne w wersji z napędem na cztery koła. W M3 E36 z 1996 roku po raz pierwszy zastosowano w modelu 6-biegową skrzynię. Główne osoby odpowiedzialne za projekt E36 to Pinky Lai, Claus Luthe oraz Boyke Boyer. Prace nad samochodem rozpoczęły się w 1981 roku. Projektując wygląd nadwozia E36, w większym stopniu niż w poprzednich generacjach pod uwagę brano aerodynamikę.

Zmieniająca się oferta silników w E36

Początkowo BMW E36 korzystało z 4-cylindrowych jednostek napędowych linii M40 stosowanych w poprzedniej generacji samochodu. Montowano je w wersjach 316i oraz 318i. W 1991 roku pojawiły się 6-cylindrowe silniki M50, które trafiły do wersji 320i oraz 325i. Rok później do oferty dołączyło M3 E36 z silnikiem S50. W 1992 roku pojawiła się także czterocylindrowa odmiana 318is M42. Kolejny rok 1993 przyniósł aktualizację najstarszych jednostek – wersje 316i oraz 318i otrzymały nowsze silniki M43. Wersja 320i otrzymała natomiast silnik M52.

Kolejne zmiany w gamie dostępnych jednostek wprowadzono w 1995 roku. Dodano E36 323i oraz 328i z sześciocylindrowymi silnikami M52. Zmodernizowano wówczas również silnik S50 z M3. Ostatnie zmiany przeprowadzono w 1996 roku. E36 318i otrzymało nowy silnik M44, a w oferowanej od 1995 roku amerykańskiej wersji M3 silnik S50 zamieniono na S52.

Seria 3 generacji E36 występowała też w trzech odmianach z dieslem. Od 1991 roku samochód wykorzystywał w wersji 325td wysokoprężny silnik M51 o mocy 115 KM. Mocniejsza odmiana 325tds z 1993 roku również wykorzystywała jednostkę M51, ale w wersji oferującej 143 KM. Najsłabszy diesel – 318tds – wykorzystywał silnik M41 o mocy 90 KM. Do oferty wprowadzono go w 1994 roku. To właśnie ta wersja silnikowa E36 była produkowana najdłużej.

Sportowe sukcesy BMW E36

E36 kontynuowało sportową karierę swojego utytułowanego poprzednika. Chociaż nie odniosło aż tylu zwycięstw co E30, to i tak ma się czym pochwalić. W 1993 roku samochód wygrał niemiecki puchar ADAC GT. Prowadzący wówczas wersję M3 Johnny Cecotto wygrał również Super Turnerwagen Cup w 1994 (318i) i 1998 (320i) roku. Te same zawody w 1995 roku wygrał Joachim Winkelhock za kierownicą 320i. E36 było również pierwszym samochodem z silnikiem diesla, który wygrał 24-godzinny wyścig na torze Nürburgring. W 1998 zwyciężyła specjalna wersja 320d, która nie wymagała tak częstego tankowania, jak przeciwnicy.