Wystaw

BMW Seria 7 - klasyczne samochody

Seria 7 to luksusowa limuzyna oferowana przez BMW od 1976 roku. Pierwsza klasyczna generacja BMW serii 7 zastąpiła model 2500 o kodzie fabrycznym E3. „Siódemkę” oznaczono kodem E23. Klasykiem jest także druga generacja – E32, produkowana w latach 1986-1994. Również trzecia odsłona serii 7 z lat 1994-2001 – E38, w pełni zasługuje na miano kultowej.

Reklama
Znajdź idealną oponę

Klasyczne BMW serii 7 – luksusowe i ponadczasowe

Początkowo BMW serii 7 korzystało z silników swojego poprzednika. E23 zajęło II miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód roku 1978. Rok później wszystkie jednostki wykorzystywały elektroniczny wtrysk paliwa, a do oferty dołączył system ABS. Oferta silników była stale modyfikowana, a w 1982 roku klasyczna seria 7 przeszła facelifting.

Na początku lat 80. do oferty dołączyła wersja 745i, która wykorzystywała silnik z wersji 732i, wzmocniony dzięki turbosprężarce oraz intercoolerowi. W efekcie moc wzrosła z 197 KM do 252 KM. Podczas faceliftingu z 1982 roku klasyczne BMW 745i E23 otrzymało 4-biegowy automat w miejsce 3-biegowego. Ten zabieg nie zwiększył mocy, ale pozwolił podnieść moment obrotowy. Również wyposażenie BMW serii 7 stawało się coraz bardziej wyszukane – wśród opcji pojawił się m.in. telefon oraz elektryczna regulacja tylnej kanapy.

Zmiany wprowadzono również w zawieszeniu oraz wyglądzie samochodu. Powiększono przedni grill oraz zmieniono lusterka. Lifting wnętrza objął natomiast nowe panele klimatyzacji oraz zegary. W 1984 roku do oferty dołączyły wersje z katalizatorem, a dwa lata później pierwsza generacja serii 7 została zastąpiona przez model E32.

Klasyczne BMW E32 – technologia i moc

Druga generacja serii 7 również została doceniona w plebiscycie na Europejski Samochód Roku – w 1987 zajęła II miejsce. Ten klasyczny model pojawił się na rynku uzbrojony w najnowocześniejsze dostępne wówczas technologie.

Wyposażenie mogło obejmować: lodówkę, telefon, podgrzewanie zamków, system regulujący siłę docisku wycieraczek do szyby w zależności od prędkości, klimatyzację dwustrefową, podgrzewanie wszystkich siedzeń, domykanie klapy bagażnika i wiele innych rozwiązań, które zapewniały maksymalny poziom komfortu.

Maksymalny poziom luksusu w klasycznym BMW serii 7 E32 zapewniało wykończenie wnętrza w całości skórą oraz drewnem. Podwójne szyby utrzymywały ciszę, a elektryczne rolety zapewniały prywatność podróżującym. Auto naszpikowane technologią stanowiło wówczas najwyższy poziom zaawansowania. Oprócz „rzędowych szóstek“ pod maskę serii 7 E32 mogły trafić nawet V12 o maksymalnej mocy 300 KM. W 1992 roku do oferty dołączyły nowoczesne jednostki V8 z aluminium wyposażone w sekwencyjny wtrysk paliwa.

Seria 7 E34 – ostatnia “Siódemka” XX wieku

Trzecia odsłona BMW serii 7 podobnie jak poprzednie generacje oferowała najwyższy poziom luksusu. Dodatki takie jak pakiety opancerzenia, kuloodporne szyby i systemy multimedialne dla pasażerów z tyłu pokazywały, jak ważne osoby użytkują ten samochód. BMW serii 7 E34 podobnie jak poprzednicy zapewnia unikalny klimat, którego nie mogą oddać nowsze generacje modelu.