Sportowa seria klasycznych modeli BMW M3 rozpoczęła się w 1985 roku. Zaprezentowano wówczas pierwsze wcielenie tego modelu, oparte na drugiej generacji serii 3 – E30. Auto znalazło się w salonach w 1986 roku. Pierwsza generacja M3 była oferowana w nadwoziach coupe oraz cabrio. Samochód został wyposażony w czterocylindrowy silnik o pojemności 2.3 litra i mocy 200 KM. Z czasem moc silnika w pierwszym klasycznym M3 wzrosła.
Pierwsze klasyczne generacje BMW charakteryzowały się klasyczną konstrukcją z silnikami wolnossącymi, tylnym napędem i rozkładem masy zapewniającym znakomite prowadzenie. Potwierdzeniem jego możliwości są zwycięstwa odniesione w wyścigach oraz ogromna liczba fanów, których M3 z dawnych lat wciąż przyciąga, pomimo pojawiania się coraz nowszych odsłon tego modelu.
Mocniejsze odmiany BMW M3 E30 również wykorzystywały jednostki o pojemności 2.3, z wyjątkiem odmiany Evolution II, która z pojemności powiększonej do 2.5-litra generowała 238 KM. Odmiany takie jak m.in. Evolution, Evolution II, Europamaster czy Tour de Corse powstawały w krótkich seriach, w celu uzyskania homologacji lub uczczenia zwycięstw w wyścigach DTM. Pierwsza generacja M3 to model, który wygrał dla BMW największą liczbę wyścigów oraz zdobył najwięcej tytułów w klasie samochodów turystycznych. To zarazem jeden z najbardziej uznanych modeli w historii wyścigów serii DTM.
Kolejna generacja BMW M3 E36 pojawiła się jako coupe w 1992 roku. Z czasem do gamy dołączyła wersja coupe, a także sedan. Auto stało się większe i masywniejsze. Klasyczny design „rekina” ustąpił bardziej nowoczesnej linii coupe. Okrągłe światła zastąpiono prostokątnymi reflektorami. Początkowo model wykorzystywał trzylitrowy silnik R6 o mocy 286 KM. W 1995 roku wprowadzono większy motor 3.2-litra generujący moc 324 KM. Ta odmiana występowała nie tylko z 5-, ale również 6-biegową skrzynią manualną. W wersji amerykańskiej zarówno silnik 3.0, jak i 3.2-litra rozwijał 240 KM.
W 2000 roku w sprzedaży pojawiła się kolejna generacja BMW M3 – E46. Od standardowych odmian serii 3 odróżnia się wizualnie, m.in. przez charakterystyczne wybrzuszenie na masce, nazywane „power dome”, które w generacji E46 było szczególnie widoczne. Linie karoserii E46 były bardziej zaokrąglone w stosunku do poprzednich odsłon tego modelu. W połączeniu z masywnymi zderzakami wersji M3 nadawało to pojazdowi niezwykle muskularną sylwetkę.
Standardowo pod maskę trzeciej generacji BMW M3 trafiał 6-cylindrowy silnik 3.2-litra o mocy 343 KM. Od 2002 roku oferowano również wersję M3 CSL, która rozwijała 360 KM. W tej wersji zastosowano półautomatyczną skrzynię SMG, która sprawiała, że jazda tym samochodem stawała się jeszcze bardziej emocjonującym przeżyciem rodem z torów wyścigowych. Stworzono również koncepcyjną wersję M3 touring, jednak nadwozie kombi w modelu M3 trafiło do produkcji w późniejszych odsłonach tego modelu.
Klasyczne generacje BMW M3 znacząco różnią się od swoich następców. Kolejne modele stają się coraz bardziej zaawansowane – napęd na tył zastąpiono AWD a zamiast manualnej skrzyni stosuje się automaty. oczywiście, te samochody zapewniają ogromną radość z jazdy. Jednak to prowadzenie starych modeli pozbawionych elektroniki, turbosprężarek, i systemów kontroli jazdy zapewnia prawdziwie czyste doznania zza kierownicy.