Honda Prelude to klasyczny sportowy samochód z Japonii, którego premiera odbyła się w 1982 roku. Zbudowano ją w odpowiedzi na konkurencyjny model Toyota Celica. Prelude pierwszej generacji została oparta na Hondzie Civic II. W designie samochodów widać cechy wspólne i znaczne podobieństwa patrząc na m.in. światła obydwu modeli. Jednak sportowa linia Prelude była zdecydowanie bardziej atrakcyjna od Civica. Również wnętrze było bardziej luksusowe.
Tak jak inne ówczesne modele marki auto otrzymało samonośne nadwozie, w wypadku modelu Prelude było to coupe, a w Japonii również cabrio. W późniejszych odsłonach tego modelu nie oferowano już wersji z otwartym dachem. Pierwsza generacja Hondy Prelude mogła wykorzystywać silnik 1.6 litra o mocy 80 KM lub 1.8 litra o mocy 90 KM. Model był dostępny z 5-biegową skrzynią manualną, bądź automatem 2- lub 3-biegowym.
Druga generacja Hondy Prelude pojawiła się w 1982 roku. Auto powstało na całkowicie nowej platformie i otrzymało znacznie mocniejsze silniki. Nadwozie było sporo dłuższe – o około 30 cm. Design również uległ diametralnej zmianie. Z przodu pojawiły się otwierane reflektory, z tyłu linie auta stały się bardziej ostre. Z czasem samochód zyskiwał nowe opcje wyposażenia jak np. elektryczne szyby czy klimatyzacja. Silniki 1.8 z gaźnikiem oferowały 101 lub 105 KM, natomiast jednostki 2.0 były dostępne jako motor z wielopunktowym wtryskiem z dwoma wałkami rozrządu o mocy 137 KM oraz w wersji DOHC 160 KM oferowanej tylko w Japonii.
Kolejna generacja – Honda Prelude III, zadebiutowała w 1987 roku. Samochód był niezwykle zaawansowany – wykorzystywał m.in. system czterech skrętnych kół 4WS, który znacząco poprawiał zwrotność podczas manewrowania. Trzecia generacja Prelude oferowała również bogate wyposażenie obejmujące m.in. elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz skórzaną tapicerkę. Auto zajęło trzecie miejsce w konkursie Europejski Samochód Roku 1988. Model był dostępny z dwulitrowymi jednostkami o mocy od 109 do 150 KM. Wersja o mocy 137 KM była wyposażona w katalizator. W 1989 roku przeprowadzono facelifting, który przyniósł zmiany w wyglądzie m.in. świateł, zderzaków, zegarów czy tapicerki.
Honda Prelude IV została wprowadzona do oferty w 1991 roku, rok później pojawiła się na rynku europejskim. Auto otrzymało jeszcze bardziej nowoczesne i zaawansowane opcje wyposażenia. System czterech kół skrętnych również zmieniono z mechanicznego na komputerowy. Facelifting Hondy Prelude IV przeprowadzono w 1994 roku. Zmienił się wówczas wygląd lamp oraz wlotów powietrza, we wnętrzu pojawiła się przeprojektowania nieco konsola centralna. Pod maskę modelu trafiły silniki VTEC, które w najmocniejszej wersji oferowanej w Japonii rozwijały nawet 200 KM. W Europie odmiana VTEC oferowała 185 KM, w USA było to 195 KM.
Ostatnia generacja modelu – Honda Prelude V, została wprowadzona w 1996 roku. Samochód otrzymał nowocześniejsze i mocniejsze silniki – od 2.0i SOHC o mocy 133 KM do 220 KM w wersji VTEC Type-S. System czterech kół skrętnych wprowadzono w tej generacji w 1999 roku. W 2000 roku auto otrzymało również mocniejszy silnik – 2.3 litra o mocy 225 KM. Rok później zakończono produkcję modelu. I chociaż od tego czasu minęło już ponad 20 lat, to Honda Prelude V wciąż pojawia się na ulicach, a starsze generacje tego samochodu w pełni zasługują na miano klasyków.