Lancia Delta to kultowy samochód kompaktowy produkowany przez włoskiego producenta Lancia od 1979 do 1994 roku. Pierwsze pokolenie tego modelu stało się symbolem złotej ery rajdów samochodowych oraz ikoną motoryzacji lat 80. i 90. XX wieku. Delta zawdzięcza swoją sławę nie tylko wyjątkowemu designowi, ale również osiągnięciom sportowym, które wpłynęły na jej popularność na całym świecie.
Pierwsza generacja Lancii Delta, zaprojektowana przez słynnego Giorgetto Giugiaro, zadebiutowała na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie w 1979 roku. Samochód od razu wzbudził zainteresowanie swoim śmiałym wyglądem. Delta oferowana była zarówno z silnikami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi, jednak to właśnie wersje z turbodoładowaniem stały się najbardziej pożądane.
W 1983 roku światło dzienne ujrzała sportowa wersja modelu - Lancia Delta S4. Ta wyjątkowa odmiana została stworzona z myślą o udziale w rajdach Grupy B. Delta S4 wyposażona była w silnik 1.8 z turbodoładowaniem i kompresorem, generujący moc 250 KM w wersji cywilnej i nawet 450 KM w wersji rajdowej. Wszystkie cztery koła były napędzane, a nadwozie wykonano z lekkich materiałów, co gwarantowało niesamowite osiągi i przyczepność.
W 1986 roku Lancia wprowadziła na rynek kolejną sportową wersję - Delta HF Integrale. Ta legenda rajdów samochodowych zdominowała światowe rajdy WRC, zdobywając tytuł Mistrza Świata Producentów przez sześć kolejnych lat, od 1987 do 1992 roku. Delta HF Integrale była napędzana przez turbodoładowany silnik 2.0, który w późniejszych wersjach osiągał moc nawet 260 KM. Samochód ten wyróżniał się również szerokimi błotnikami, imponującym spojlerem oraz wyraźnymi oznaczeniami wersji sportowej.
W latach 90. XX wieku, Lancia Delta zaczęła tracić na popularności, głównie z powodu narastającej konkurencji oraz zmiany przepisów w rajdach samochodowych. Ostatecznie, w 1994 roku zakończono produkcję pierwszej generacji tego modelu, co oznaczało koniec ery klasycznych Lancii Delta.
Mimo upływu czasu, klasyczna Lancia Delta wciąż cieszy się ogromnym uznaniem wśród miłośników motoryzacji. To samochód, który na zawsze zapisał się w historii rajdów samochodowych i motoryzacji jako jeden z najbardziej ikonicznych modeli swojego czasu. Dziś, zarówno Delta S4, jak i HF Integrale, są poszukiwane przez kolekcjonerów i entuzjastów na całym świecie, a ich wartość ciągle rośnie, świadcząc o niegasnącym zainteresowaniu tymi wyjątkowymi samochodami.
Warto także wspomnieć o limitowanych edycjach Lancii Delta, które również przyczyniły się do jej legendy. Przykładem jest Delta HF Integrale "Evoluzione", będąca swego rodzaju hołdem dla sukcesów rajdowych tego modelu. Wyprodukowano tylko kilka tysięcy egzemplarzy tej wersji, co czyni ją jeszcze bardziej pożądaną wśród kolekcjonerów.
Lancia Delta była także ambasadorem włoskiego stylu i innowacji technologicznych. Wprowadzała na rynek liczne nowatorskie rozwiązania w obrębie napędu na cztery koła, zaawansowane systemy zawieszenia czy skrzynie biegów o zmiennej charakterystyce. Ta dbałość o detale i wysoka jakość wykonania przekładała się na niezwykłe doświadczenia zza kierownicy tych samochodów.
Klasyczna Lancia Delta to przede wszystkim historia pasji, talentu i zaangażowania. To samochód, który łączył wyjątkowy design z zaawansowanymi technologiami oraz niezapomnianymi sukcesami sportowymi. Dzięki temu Delta pozostaje w sercach miłośników motoryzacji jako jedno z najważniejszych osiągnięć włoskiej szkoły inżynierskiej i designerskiej.