Klasyczny mercedes 190, oznaczony kodem fabrycznym W201, to protoplasta klasy C, który pojawił się w ofercie w 1982 roku. W 1993 zastąpił go właśnie Mercedes C klasa W202. W Mercedesie W201 wykorzystywano szeroką gamę silników o mocy od 90 KM. Najmocniejsze odmiany klasycznego modelu 190E W201 osiągały około 235 KM. Benzynowe odmiany wykorzystywały jednostki o pojemności od 1.8 do 3.2 litra. Silniki wysokoprężne osiągały od 2.0 do 2.5 litra.
Najbardziej uznane sportowe Mercedesy W201 190 to Cosworth 2.3 o mocy 190 KM, 190 Evolution 2.5 występujący w wersjach o mocy od 195 do 204 KM oraz Mercedes-Benz 190 E201 Evolution II 2.5, który rozwijał 235 KM. Auto konkurowało z drugą generacją BMW serii 3 i z dokumentacji wynika, że topowe wersje 190 oferowały więcej mocy niż ówczesne M3.
Za projekt Mercedesa 190 W201 odpowiada Bruno Sacco, który zaprojektował również klasę S W126. „Stodziewiędzięsiątka” charakteryzowała się wygładzonymi liniami oraz dodatkami takimi jak zderzaki czy osłony z tworzywa. Pozwoliło to obniżyć współczynnik oporu aerodynamicznego do 0,33.
Klasyczny Mercedes 190 był mniejszy od oferowanego równolegle W123. Jego karoseria była krótsza o 30,5 cm, niższa o 5,5 cm oraz węższa o niespełna 11 cm. Model W201 zyskał sympatię wśród tunerów. Wersja zmodyfikowana przez firmę Cosworth osiągała nie tylko wyższą moc, ale również otrzymywała specjalny pakiet optyczny. Mercedes 190E 2.3 ustanowił kilka rekordów prędkości na dalekich dystansach – 25 tys. km, 25 tys. mil oraz 50 tys. km.
Na potrzeby produkcji modelu 190 otwarto nową fabrykę w Bremie, auto miało przyciągać młodszych użytkowników, poszukujących oszczędniejszych silników i zawieszenia nastawionego bardziej na sportowe prowadzenie. Silniki z modelu 190 stosowano również w większych modelach jak W124. Podczas rajdu, w którym Mercedesem 190E ścigali się m.in. Niki Lauda oraz Keke Rosberg, uwagę po raz pierwszy zwrócił na siebie Ayrton Senna, który zwyciężył z ówczesnymi gwiazdami w wyścigu serii aut turystycznych.
Topowa odmiana 190E 3.2 AMG ważyła około 1300 kg, co przy mocy na poziomie 234 KM zapewniało przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6.7 s. W efekcie Mercedes W201 łączył użyteczne 4-drzwiowe nadwozie, tylny napęd, znakomite prowadzenie oraz moc mogącą zapewnić naprawdę wysokie osiągi. Klasyczny Mercedes 190 stał się dzięki temu symbolem epoki, w której prowadzenie stawało się coraz bardziej pożądane w modelach od luksusowych marek samochodów.
Sportowe sedany są obecnie wyjątkowo popularne, a Mercedes-Benz 190 W201 z dawnych lat jest modelem, który niewątpliwie przyczynił się do ich sukcesu. To auto będące wzorem na to, jak połączyć użyteczność i komfort użytkowania z parametrami zapewniającymi najwyższy poziom sportowego prowadzenia. Model wciąż wzbudza zachwyt i pożądanie wśród miłośników aut klasycznych, i zawsze będzie jednym z najbardziej uznanych modeli Mercedesa w historii.