Ford Thunderbird to pojazd segmentu F, produkowany w latach 1954 - 2005 (z przerwą od 1997 do 2002). Przez ten okres na rynku zadebiutowało aż 11 generacji, które różniły się między sobą zastosowanymi technologiami czy jednostkami napędowymi. Pojazd doceniany jest przez miłośników klasycznej motoryzacji do dziś.
Ford Thunderbird już od samego początku produkcji miał być odpowiedzią producenta na wypuszczony przez Chevroleta model Corvette. Rywalizacja ta zapoczątkowana w latach 50. dała klientom możliwość wyboru i nabycia niezwykle ciekawych samochodów. Ford, aby przyciągnąć więcej potencjalnych kupujących, w połowie lat 60. upodobnił model Thunderbird do innego swojego samochodu – legendarnego Mustanga. Dzięki zabiegom projektantów przód samochodu łudząco przypominał tego pony cara, co niewątpliwie wpłynęło na wyniki popularności modelu Thunderbird.
Przez cały okres produkcji Forda Thunderbirda wyprodukowano aż 4,4 mln egzemplarzy. Już od samego początku model ten był niezwykle popularny wśród konsumentów. Wszystko za sprawą świeżego podejścia do kwestii sportowych pojazdów klasy premium. Chociaż Ford Thunderbird konkurować miał z Corvettą, oferował znacznie bogatsze wyposażenie i wyższy komfort podróżowania.
Nie tylko nowa, elegancka i usportowiona stylistyka przemawiała za wynikami sprzedażowymi tego samochodu. Pod maską znaleźć można było dość mocne jednostki napędowe, które pozwalały bez problemu podróżować z zapasem mocy pod nogą. Podstawowym silnikiem było V8 o pojemności 6,4 l, które dysponowało mocą 300 KM. W roku 1966 do gamy dołączyła jeszcze większa jednostka – V8 7 l o mocy aż 345 KM. Silniki te mogły być sparowane z dwoma rodzajami skrzyń biegów. Był to trzybiegowy automat lub przekładnia manualna o tej samej liczbie przełożeń.
W roku 1965 Ford wyposażył ten model w kilka ciekawych jak na tamte lata rozwiązań. Zaimplementowane zostały m.in. sekwencyjne kierunkowskazy, które informowały innych kierowców o chęci zmiany kierunku jazdy za pomocą szerokich, migających sygnałów świetlnych, poruszających się od wewnątrz do zewnątrz pojazdu. Kolejnym ciekawym rozwiązaniem są hamulce tarczowe, które montowane były na przedniej osi pojazdu. Dzięki temu samochód był w stanie dużo lepiej wytracać prędkość – zwłaszcza w roku 66. gdy do oferty wszedł wyżej wymieniony silnik o mocy 345 KM. W 1967 roku zaprezentowano piątą generację Thunderbirda z charakterystycznymi chowanymi reflektorami przednimi.