Ford Galaxie to samochód klasy luksusowej, zaprezentowany w 1958 roku, technicznie bazujący na modeli Fairlane. Już w swoim założeniu pojazd miał być rozszerzeniem oferty na północnoamerykański rynek, a nie zastępstwem za inny model. Ford Galaxie jest klasycznym przedstawicielem niezwykle popularnych w tamtym okresie krążowników szos.
Ford Galaxie był rozszerzeniem projektu koncepcyjnego o nazwie „la Galaxie”, nawiązującego swoją stylistyką do wyścigu kosmicznego, który toczył się w latach 50. pomiędzy USA a ZSRR. Projektanci postawili na atrakcyjny design, połączony z nowoczesnymi rozwiązaniami i bogatym wyposażeniem. Ford Galaxie dwóch pierwszych generacji to wiele chromowanych elementów, nadkola w formie skrzydeł i skórzana tapicerka. W przypadku ostatniego wydania Galaxie zdecydowano się nieco stonować projekt, rezygnując z wielu ozdobników i charakterystycznych skrzydeł w tylnej części nadwozia.
Najpopularniejsza wśród fanów klasycznej motoryzacji trzecia generacja modelu Galaxie przyniosła sporo zmian pod kątem stylistycznym, jak i mechanicznym. Samochód zyskał nowe podwójne reflektory, które zostały ustawione pionowo względem poprzednika. Pod kątem jednostek napędowych nastąpiły natomiast jedynie kosmetyczne zmiany. Do gamy silnikowej dołączył sześciocylindrowy silnik o pojemności 3.9 l. Samo zawieszenie również zostało przeprojektowane – w aucie zaimplementowano układ wahaczowy z przodu, który składał się z trzech elementów resorujących.
Trzecia generacja modelu Galaxie na przestrzeni lat, w których była produkowana, zyskiwała coraz to nowsze rozwiązania techniczne, które obejmowały również dziedzinę bezpieczeństwa. Wraz ze zmianą przepisów w 1966 roku każdy sprzedawany samochód na rynku krajowym musiał posiadać pasy bezpieczeństwa z przodu, jak i z tyłu pojazdu. Rok później wprowadzone zostało kolejne rozwiązanie, które miało za zadanie jak najlepiej ochronić kierowcę w momencie kolizji lub wypadku. Mowa tutaj o łamanej kolumnie kierownicy, mającej pochłaniać energię uderzenia.
Ford Galaxie był oferowany nie tylko w Stanach Zjednoczonych. Istniały także wersje australijskie i brazylijskie montowane w fabrykach Forda zlokalizowanych w tamtych regionach. Chociaż Ford nie podaje oficjalnych statystyk dotyczących tej kwestii, kilkanaście egzemplarzy Galaxie w wersji z kierownicą po prawej stronie zmontowanych w Australii zostało wyeksportowanych na rynek brytyjski. Były to pojazdy z możliwie najwyższym wyposażeniem. Warianty na rynek brazylijski i australijski nieznacznie różniły się względem wersji z USA – głównie, jeśli chodzi o deskę rozdzielczą.